20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Hva er dynamisk styrke

Styrketrening innebærer tre forskjellige handlinger som får musklene til å produsere kraft. Lær mer om hva dynamisk styrke er.

Når kraft produseres for å mestre en ekstern belastning og muskelen forkortes, blir handlingen referert til som konsentrisk. Når kraft produseres mens muskelen forlenger, blir handlingen referert til som eksentrisk. Se for eksempel på en biceps curl øvelse med manualer. Løftedelen av bevegelsen er den konsentriske handlingen, og senking av vekten tilbake til startposisjonen er den eksentriske handlingen. Sammenkoblet skaper disse bevegelsene en dynamisk øvelse.

En dynamisk øvelse er enhver øvelse som involverer leddbevegelse, og blir utført for å utvikle dynamisk styrke. Når du utfører dynamiske øvelser, for eksempel biceps curl, triceps dips eller en knebøy, er det viktig å bevege deg gjennom det som kalles hele bevegelsesområdet. Ved å bruke hele bevegelsesområdet stimuleres hele lengden på muskelen, noe som fører til tilpasninger gjennom hele muskelen og ikke bare i deler av den.

En isometrisk sammentrekning er den tredje typen handling som kan føre til at musklene produserer kraft. I motsetning til dynamiske øvelser, skaper isometriske øvelser ingen endring i lengden på muskelen. En isometrisk styrkeøvelse utføres vanligvis mot en fast gjenstand. Eksempler inkluderer, planker, sideplanker eller 90 grader inntil vegg.

Noen undersøkelser vist at isometrisk trening kan føre til økt statisk styrke, men at gevinstene er betydelig under fem prosent per uke. Økninger i styrke som følge av isometrisk trening er relatert til antall utførte muskelhandlinger, varigheten av muskelsammentrekningene, enten muskelaksjonen er maksimal eller submaksimal, vinkelen som treningen utføres i, og treningsfrekvensen. Fordi det er så mange faktorer involvert, er det vanskelig å fastslå hvilke som kan være mest fordelaktige for å øke styrke.

Ifølge forskning anbefales det at trenere som ønsker å inkludere isometriske handlinger som en del av styrketreningsrutinen, utfører flere posisjoner av sammentrekningen for å sikre full effekt innenfor hele bevegelsesområdet. Selv om forskning viser at de mest effektive treningsprogrammene inkluderer øvelser som involverer konsentrisk-eksentriske repetisjoner (dynamiske øvelser for å opparbeide dynamisk styrke), er isometriske øvelser et gunstig alternativ for de med leddsykdommer der dynamiske øvelser kan forårsake smerte.

Relaterte artikler:

Hva er styrke

Dynamisk og statisk styrke

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!