HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40% FØR DET ER FOR SENT


Hva er cardio

Ordet “cardio” er sannsynligvis et av de første ordene du hører når du først starter et treningsprogram. Lær mer om hva cardio betyr.

Du vet kanskje at kardio er en viktig komponent i en hvilken som helst trening, enten du vil gå ned i vekt, komme i form eller bare være sunnere. Helsemyndighetene anbefaler 150 minutter med kondisjonstrening (cardio) per uke for å redusere helserisiko.

Hvis du vil miste en betydelig mengde vekt (mer enn 5% av kroppsvekten) og / eller holde vekten under kontroll, kan det hende du må gjøre mer enn 300 minutter med moderat, intens fysisk aktivitet i uken, og det inkluderer ikke styrketrening. Å få en dypere forståelse av kondisjonstrening kan være det du trenger for å bli motivert til å gjøre det litt oftere.

Definisjon av kondisjonstrening (cardio)

Å trene Kardio betyr ganske enkelt at du gjør en aktivitet som øker pulsen din til en bestemt pulssone, sonen der du vil forbrenne mest fett og kalorier. Selv treningsøkter som er så korte som 10 minutter, kan være viktig for dine ukentlige kardiotrening.

Finne riktig intensitet når du trener kardio


Det er veldig få treningsaktiviteter du kan gjennomføre i en kort periode som har så mange fordeler. Noen av de kjente fordelene med kardio inkluderer:

Forbrenner fett og kalorier for vekttap
Forbedrer søvnkvaliteten
Utvider lungekapasiteten
Forbedrer sexlivet
Øker beintettheten (vektbærende kondisjonstrening)
Senker stressnivået
Fremmer velvære, og kan til og med gi midlertidig lindring av depresjon og angst
Gir mer tillit til hvordan du ser ut og føler deg
Reduserer risikoen for hjerteinfarkt, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, diabetes og noen former for kreft
Setter et godt eksempel for familien din
Styrker hjertet slik at det ikke trenger å jobbe like hardt for å pumpe blod

Det som er bra med cardio er at du ikke trenger å trene en time med høy intensitet for å høste fordelene. Du kommer langt med litt kardiotrening hver dag. En 15-minutters spasertur kan øke humøret ditt og bidra til å senke blodtrykket. Å gjennomføre litt trening hver dag er bedre enn å gjøre ingenting.

Relaterte artikler:

Gerilja kardio treningsprogram

Fart når du trener gerilja kardio

Om forfatteren

Av Spurt

HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40%

Ultra Omega 3 er den ferskeste og reneste norske lakse-omega 3 som finnes på markedet