Hva er beste lengde på langturer?

0
283
Hva er beste lengde på langturer
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Hvor lange skal langturene være? Avhengig av hvilken erfaring du har med å løpe maraton, kan du bestemme lengden på dine langturer. Lær hvordan!

Selv om det ikke finnes noen endelig fasit på hva som er perfekt lengde på en langtur, er det mange treningsprogram som har en topp på 32 km på langturene. For mer erfarne løpere kan en topp på langturen være rundt 35-36 km. Målet for nybegynnere bør være å løpe minst 3 langturer som er på 32 km, og mer erfarne løpere bør ha minst 5-6 langturer med en lengde på 35-36 km. I noen tilfeller lar trenere utøverne trene langturer opp mot full distanse, men med en god del rask gange lagt inn. Dette er ofte mer enn nok for de aller fleste. Mange trenere er enig om at når du når 30 km, er det langt nok til at du drar nytte av fordelene langturene gir deg. Etter drøyt 30 km slår de fysiologiske og psykologiske endringene inn. Noen vil også si at det å løpe etter tid kan være like greit, og en topp på 3 timer kan være en topp når du løper langturer.

Går vi 30-40 år tilbake, var medianen for å fullføre et maraton rundt 4 timer. I dag, med mange løpere som bruker både 5 og 6 timer på å fullføre et maraton, vil en tre timers langtur bare være snaut 21 km, knapt nok for å gjøre løperen i stand til å løpe full distanse. Sunn fornuft må brukes for å avgjøre hvorvidt du bruker tid eller distanse når du skal bestemme hvor lang langturen skal være. Å løpe veldig mye lenger enn 32 km på langturene, øker risikoen for å bli skadet. Husk at du løper en langtur ukentlig. Dette er spesielt viktig å tenke på for nybegynnere. De fleste løpere vil bryte seg ned med for lange langturer, og langturene vil dermed ha motsatt effekt.

Gjennom treningsprogrammet du følger bygger du opp gradvis lengden på langturene til du når en topp på hvor langt du løper. Deretter du trapper du ned på treningsmengden frem mot løpet. Mange nybegynnere kan bli overrasket over at det å løpe maraton faktisk kan være enklere enn treningen de har lagt ned i forkant. Men å fullføre det første maratonet og løpe maraton regelmessig, er ikke uten videre sammenlignbart. Mer erfarne maratonløpere bør som nevnt tidligere løpe 5-6 langturer på 32-36 km i en senere fase av treningsprogrammet. Som nevnt tidligere, er hensikten med langturene både psykologisk og fysiologisk. Jo flere toppede langturer i treningsperioden, jo mer selvtillit før maraton. Men langturer er krevende. Skaderisikoen øker og du blir støl i beina. Restitusjon er helt avgjørende før du går i gang med annen løpetrening med høyere intensitet. Bare erfarne løpere bør trene ofte langturer med en lengde på 32-36 km.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Relaterte artikler:

Viktigheten av å løpe langturer

Langturer er viktig for din suksess som maratonløper

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!