Hva er aerob trening

0
56
Hva er aerob trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Aerob trening er alle typer kardiovaskulær kondisjon. Det kan omfatte aktiviteter som rask gange, svømming, løping eller sykling. Lær mer om aerob trening.

Per definisjon betyr aerob trening «med oksygen.» Pusten din og hjertefrekvensen vil øke under aerobe aktiviteter. Aerob trening hjelper deg med å holde hjertet, lungene og sirkulasjonssystemet sunt. Aerob trening skiller seg fra anaerob trening. Anaerobe øvelser, som vektløfting eller sprint, involverer raske utbrudd av aktivitet. De blir utført med maksimal innsats over kort tid. Dette er i motsetning til aerobe øvelser. Du utfører aerobe øvelser over en lenger periode

Aerob trening

Aerob trening (også kjent som kardio- eller kardio-respiratorisk trening) er fysisk trening med lav til høy intensitet, som først og fremst avhenger av den aerobe energigenererende prosessen. «Aerob» involverer eller krever fri oksygen, og refererer til bruk av oksygen for tilstrekkelig å oppfylle energibehov under trening via aerob metabolisme. Aerob trening utføres ved å gjenta sekvenser med aktivitet av lett til moderat intensitet i lengre perioder. Aerob trening kan bedre betegnes som «utelukkende aerob», da den er designet for å være lavintensiv nok til at alle karbohydrater blir aerobt omgjort til energi via mitokondriell ATP-produksjon. Mitokondrier er organeller som er avhengige av oksygen for metabolismen av karbohydrater, proteiner og fett.

Eksempler på aerob trening

Hoppetau

Utstyr: gymsko (joggesko), hoppetau

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Fordeler: Hoppetau hjelper deg med å utvikle bedre kroppsbevissthet, koordinering av hånd og fot og smidighet.

Løping eller jogging

Utstyr: løpesko

Fordeler: Løping er en av de mest effektive formene for aerob trening. Det kan forbedre hjertehelsen, forbrenne fett og kalorier, og bedre humøret ditt, bare for å nevne noe.

Utstyr: gymsko (joggesko)

Fordeler: Å gå daglig kan redusere risikoen for hjertesykdom, fedme, diabetes, høyt blodtrykk og depresjon.

Svømming

Utstyr: basseng, badedrakt, beskyttelsesbriller (valgfritt)

Fordeler: Svømming er en trening med lite innvirkning, så det er bra for personer som er utsatt for eller kommer seg etter en skade eller lever med begrenset mobilitet. Det kan hjelpe deg med å tone muskler og bygge styrke og utholdenhet.

Stasjonær sykkel

Utstyr: stasjonær sykkel

Fordeler: Denne trening med lite innvirkning kan bidra til å utvikle benstyrken.

Elliptisk

Utstyr: elliptisk maskin

Fordeler: Elliptiske maskiner gir en god kardiovaskulær trening som er mindre belastende på knær, hofter og rygg sammenlignet med tredemølle eller løping på veien eller stiene.

Relaterte artikler:

Aerob kapasitet

Aerob utholdenhet

Annonse fra MILRAB