HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Hva burde man spise etter trening

Å finne ut hva du skal spise etter trening, kan være krevende, ​​men det er verdt det. Lær mer om hva du bør spise etter trening.

Det er viktig hva du spiser etter en treningsøkt. Det du spiser etter trening, gir kroppen din det den trenger for å komme seg etter anstrengelsen, og hjelper deg med å bygge større, sterkere muskler. Det innebærer at å være nøye på hva du spiser etter trening, vil hjelpe deg med å maksimere fordelene med all treningen du legger ned.

Hva du skal spise etter en treningsøkt

Du må spise etter en treningsøkt. Å spise etter en treningsøkt handler om å erstatte kaloriene du brukte. For det første er det viktig å fylle på glykogenlagrene som har blitt tømt under treningen. For det andre er å spise protein etter en treningsøkt et must for rask muskelgjenoppretting, spesielt etter vekttrening. I tillegg inneholder maten elektrolytter (som er mineraler som nevronene dine trenger for å fungere optimalt) som du mister når du svetter.

Når du ikke spiser etter en treningsøkt, kan du bli trøtt og ende opp med lavt blodsukker. Du hemmer også kroppens reparasjonsprosess. Hvis du rutinemessig hopper over å spise etter en treningsøkt, vil det være vanskeligere å nå treningsmålene dine.

Rehydrere med en gang etter trening

Å fylle på med væske du har mistet mens du trente så raskt som mulig, er enda viktigere enn å spise med en gang. Å få nok vann etter trening avhenger av mange faktorer, nemlig lengde og intensitet på treningen, hvor varmt det er og din fysiologi.

Sørg for å spise noe kort tid etter trening

Spesielt hvis du bare trente veldig hardt, har kroppen din brukt opp energien den trenger for å fungere med optimal kapasitet. Hvis du ikke er i stand til å spise et fullverdig måltid med en gang, kan du ta en matbit rett etter trening, så et større måltid noen timer senere.

Fyll på med karbohydrater og protein

Husk at du har brukt opp glykogenlagrene og forårsaket mikroskopiske avrivninger i muskulaturen under trening. Derfor bør måltidet ditt etter trening ha mange komplekse karbohydrater som brytes sakte ned, og tillegg er det viktig med proteiner fra et sunt kosthold.

Komplekse karbohydrater inkluderer:

  • Quinoa
  • Brun ris
  • Nøtter
  • Helkornbrød

Sunne proteiner inkluderer:

  • Tofu
  • Bønner
  • Fisk

Husk at proteinbehovet din kan øke når du trener, spesielt hvis du driver med hard vekttrening lenger enn 45 minutter.

Relaterte artikler:

Hva skal man spise etter trening

Hva bør man spise etter trening for å gå ned i vekt

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!