HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Hva bruker kroppen fett til

Lite fett? Ingen fett? Prøv mer fett. Fett i kostholdet er viktig for å opprettholde god generell helse, spesielt når du blir eldre.

Kroppen din trenger regelmessig inntak av fett. Fett hjelper å gi kroppen din energi, beskytter organene dine, støtter cellevekst, holder kolesterol og blodtrykk under kontroll, og hjelper kroppen din å absorbere viktige næringsstoffer. Når du fokuserer for mye på å kutte ut alt fett, kan du faktisk frata kroppen din hva den trenger mest.

To typer fett

For å forstå rollen fett spiller i et sunt kosthold, må du se nærmere på de to typene fett, mettet og umettet (en tredje type, transfett, er alt annet enn eliminert fra norske matvarer).

Mettet fett

Dette er det såkalte “dårlige” fettet. Det finnes hovedsakelig i animalske produkter som biff, svinekjøtt og meieriprodukter med høyt fettinnhold, som smør, margarin, fløte og ost. Store mengder mettet fett finnes også i mange raske, bearbeidede og bakte matvarer som pizza, desserter, hamburgere og kaker og bakverk. Disse fettene har en tendens til å være mer “faste” (tenk smør eller smult) enn sunnere fett.

Umettet fett

Dette er den sunne typen, og det er to typer: enumettet og flerumettet. Enumettet fett finnes i avokado og peanøttsmør; nøtter som mandler, hasselnøtter, cashewnøtter og pekannøtter; og frø, slik som gresskar, sesamfrø og solsikkefrø. Det er også i planteoljer, som oliven-, peanøtt-, saflor-, sesam- og rapsoljer.

Flerumettede fettstoffer inkluderer omega-3 fettsyrer og omega-6 fettsyrer. Flerumettede fettstoffer finnes i plantebaserte oljer som soyabønner, mais og safloroljer, og de er rikelig med valnøtter, linfrø, solsikkefrø og fisk som laks, makrell, sild, tunfisk og ørret.

Det viktigste helseproblemet med fett i kostholdet er hvordan de påvirker kolesterolnivået. Å forbruke store mengder mettet fett produserer mer LDL (dårlig) kolesterol, som kan danne plakk i arteriene og øke risikoen for hjerte- og karsykdommer og hjerneslag. Mye bearbeidet og hurtigmat laget med mettet fett inneholder også store mengder kalorier, noe som kan føre til vektøkning og ytterligere øke risikoen for hjertesykdommer.

Til sammenligning bidrar de umettede fettene til å øke HDL (gode) kolesterolnivåer. HDL plukker opp overflødig LDL i blodet og flytter det til leveren, hvor det brytes ned og kastes. Du vil ha et høyt HDL-til-LDL-forhold, og umettet fett kan hjelpe med dette.

Mater hjernen

En annen fordel med å spise mer “godt” fett og mindre “dårlig” fett er at dette kan holde hjernen sunn. Studier har funnet en sterk sammenheng mellom mennesker som følger MIND-dietten og en lavere risiko for Alzheimers sykdom. MIND-dietten handler om å spise mer av 10 visse matvarer og mindre av fem andre. Blant de gode er sunne matvarer som nøtter, fet fisk og olivenolje, mens de dårlige – smør, ost, rødt kjøtt, bakverk og stekt og hurtigmat – inneholder store mengder mettet fett.

Sammenhengen mellom sunt fett og sunnere hjerner kan være relatert til betennelse. Kosthold med høyt innhold av mettet fett ser ut til å øke betennelsen, mens det å spise umettet fett kan dempe den inflammatoriske responsen.

Fokusere på kvalitet

Hvor mye fett skal du spise hver dag? De siste kostholdsretningslinjene for nordmenn har gått bort fra å antyde en bestemt mengde fett. Imidlertid legger de fremdeles vekt på å holde mettet fettinntak til mindre enn 10% av den totale totale kaloriinntaket daglig. Det er lettere å fokusere på kvalitet og ikke kvantitet. Legg til mer mat med mono- og flerumettede fettstoffer i kostholdet ditt, og hold deg unna mat med mettet fett.

En enkel strategi er å tilsette litt sunt fett til hvert måltid. Siden begge typer umettet fett er sunt, trenger du ikke bekymre deg for å få like store mengder av hvert.

Relaterte artikler:

Fett eller olje

Er smør sunt

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!