Hva bør man spise når man trener mye

0
33
Hva bør man spise når man trener mye
Foto: Adobe Stock

Det du spiser kan gjøre ytelsen på din neste treningsøkt bedre, enten du bare har begynt å trene eller om du er en idrettsutøver på høyt nivå som trener mye.

Å spise riktig kan hjelpe deg med yte bedre når du trener. Hvilken mat er best, hva bør du unngå, og når skal du spise?

Hva er det beste å spise før du trener for utholdenhet?

Du trenger karbohydrater av høy kvalitet, magert protein, hjertesunt fett og væsker. Musklene dine er avhengige av karbohydratmat som brød, pasta, ris, frukt og grønnsaker for rask energi. Du trenger protein til musklene og blodcellene, som bringer næringsstoffer og oksygen til musklene. Du trenger også væsker, ellers vil kroppen din ha det vanskelig med å prestere på sitt beste.

Hva er ideelt å spise før trening?

Det er ikke noe spesielt måltid du trenger å spise før du trener. I stedet fokuserer du på disse 5 tingene:

  • Mat med lite fett
  • Moderat med karbohydrater og protein
  • Lav fiber innhold
  • Vann
  • Mat bestående av kjente matvarer som du tåler godt

En grillet kyllingsandwich eller en brødskive med magert pålegg kan passe, men hold deg unna stekt mat (inkludert pommes frites), fete burgere og brus. Det er heller ikke tidspunktet å prøve ut ny mat.

Hvorfor er det viktig å drikke rikelig med vann når du trener?

Vann fungerer som kroppens kjølesystem. Du vil ikke bli dehydrert. Den beste måten å holde deg hydrert er å drikke rikelig med vann til måltidene, og drikke ca. 2 kopper (16 gram) vann 2 timer før trening.

Er det bedre å holde seg hydrert med sportsdrikker eller vanlig vann?

Vann er det beste, men hvis du trener i mer enn 60 minutter under varme, fuktige forhold, kan sportsdrikker hjelpe. De gir deg karbohydrater og natrium, samt væsker. Sportsdrikker er også et godt valg hvis du spiller lagidretter som fotball eller fotball, spesielt når temperaturen og luftfuktigheten er høy. Hvis du svetter mye, kan sportsdrikke være å foretrekke fremfor vann.

Er det lurt å trene på tom mage, spesielt om morgenen?

Det avhenger av hvilken type trening. En rask spasertur eller lett jogging på tom mage er greit; Bare drikk et glass vann før du starter treningen. For mer intens trening, spis litt lettfordøyelige karbohydrater for å ha litt å gå på når du trener.

Trenger man å spise proteiner etter trening?

Proteiner er en god ide, fordi det hjelper musklene til å komme seg og vokse. Musklene dine bryr seg ikke om proteinet kommer fra et hardkokt egg, et glass sjokolademelk eller myseproteinshake. Uansett hva du velger, er mer ikke bedre. Du trenger bare 10-20 gram protein til musklene. Med så mange sportsdrikker, barer og mer å velge mellom, hvordan tar du de beste valgene?En sportsdrikk kan ha 14-15 gram karbohydrat per 8 gram. Det bør også ha omtrent 110 milligram natrium og 30 milligram kalium i samme volum.

Hvis du trener for å gå ned i vekt, hold deg til vann eller en «lettere» versjon av sportsdrikker med færre karbohydrater og kalorier. Se etter energibarer som har omtrent 5 gram protein, med noe karbohydrater og veldig lite fett. Husk at «energi» betyr kalorier, så pass opp for kaloririke barer. De er nyttige for idrettsutøvere på farten, så hvis du ikke kan spise før en lang treningsøkt, ​​kan en energibar hjelpe.

Relaterte artikler:

Hvor ofte bør man trene for å gå ned i vekt

Hva skal man spise etter trening