HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Hva bør man spise i løpet av en dag

Hvis du er hva du spiser, følger det at du bør holde deg til et sunt kosthold som er godt balansert. Lær mer om hva du bør spise.

Du vil spise en rekke forskjellige matvarer. Du vil ikke være altfor begrensende for en matvaregruppe eller spise for mye av en annen.

Byggesteinene i et sunt kosthold

  • 6 til 8 porsjoner korn. Disse inkluderer brød, frokostblandinger, ris og pasta, og minst 3 porsjoner bør være fra fullkorn. En servering av brød er en skive mens en servering av frokostblandinger er 1/2 (kokt) til 1 kopp (ferdig til å spise). En servering med ris eller pasta er 1/2 kopp kokt (1 unse tørr). Unngå fettrike bakevarer som croissanter, muffins og smultringer for en og annen godbit.
  • 2 til 4 porsjoner frukt og 4 til 6 porsjoner grønnsaker. De fleste frukter og grønnsaker inneholder naturlig lite fett, noe som gjør dem til et flott tillegg til det sunne kostholdet ditt. Frukt og grønnsaker gir også fiber, vitaminer og mineraler du trenger for at kroppens systemer skal fungere med topp ytelse. Frukt og grønnsaker vil også gi smak til et sunt kosthold. Det er best å servere dem ferske, dampede eller kuttet opp i salater. Unngå smør og majones, med noen få unntak. En servering av rå eller kokte grønnsaker er lik 1/2 kopp (1 kopp bladgrønnsaker); en servering av en frukt er 1/2 kopp eller en frisk frukt på størrelse med en tennisball.
  • 2 til 3 porsjoner melk, yoghurt og ost. Velg meieriprodukter med omhu. Gå for fettfri eller redusert fett melk eller oster. Erstatt yoghurt for rømme i mange oppskrifter, og ingen vil merke forskjellen. En servering av meieriprodukter er lik 1 kopp melk eller yoghurt eller 130 til 50 gram ost.
  • 2 til 3 porsjoner kjøtt, fjærfe, fisk, tørre bønner, egg og nøtter. For et sunt kosthold er de beste måtene å tilberede biff, svinekjøtt, kalvekjøtt, lam, fjærfe og fisk på å bake eller steke dem. Fjern alt synlig fett eller hud før du steker, og smak til med urter, krydder og fettfrie marinader. En servering av kjøtt, fisk eller fjærfe er 50 til 75 gram. Noen crossover-matvarer som tørkede bønner, linser og peanøttsmør kan gi protein uten animalsk fett og kolesterol du får fra kjøtt.
  • Bruk fett og oljer. Ingen diett bør eliminere verken fett eller oljer. Det er greit å inkludere dem i kostholdet ditt så lenge det er noen ganger og med moderasjon.

Spis riktig og riktig mengde

Hvor mange kalorier du trenger på en dag, avhenger av kjønn, alder, kroppstype og hvor aktiv du er. Generelt trenger aktive barn i alderen 2 til 8 mellom 1400 og 2000 kalorier om dagen. Aktive tenåringsjenter og kvinner kan konsumere ca 2200 kalorier om dagen uten å gå opp i vekt. Tenåringsgutter og menn som er veldig aktive, bør spise omtrent 3000 kalorier om dagen for å opprettholde vekten. H

Den beste måten å vite hvor mye du skal spise er å lytte til kroppen din. Stopp å spise når du er komfortabel, men ikke ennå mett. Vent omtrent 20 minutter. Hvis du fremdeles er sulten etter det, bør du kanskje spise litt mer.

Trening er en viktig del av en sunn livsstil

Trening er en viktig komponent i et godt balansert kosthold og god ernæring. Du kan høste fantastiske belønninger bare ved å trene og spise et sunt kosthold med mat som er minst mulig bearbeidet.

Relaterte artikler:

Når bør man spise kveldsmat

10 måter å slutte å spise sent på kvelden

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!