Hva bør man spise hver dag

0
218
Hva bør man spise hver dag
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Supermat er litt hype, men inkluderer også noen av de sunneste matvarene du kan spise hver dag. Hva bør man spise hver dag?

Hva bør man spise hver dag?

De sunneste matvarene og diettene fokuserer ofte på ubearbeidet, hel mat. Mye grønnsaker og frukt, fullkorn, sunne proteiner og fett. Her er en oversikt over 10 matvarer du kan spise i hverdagen, for å ha et næringsrikt og sunt kosthold.

Bær

Alle bær er gode kilder til fiber, et næringsstoff som de fleste ikke får nok av. Fiber hjelper med å holde fordøyelsessystemet sunt og fungerer, og er bra for hjertet og midjen. Om vinteren, når bær ikke er i sesong, kan du bruke frosne (uten søtstoffer) som er ypperlige til smoothies, eller sammen med havregryn.

Egg

Egg er en kilde til vegetabilsk protein av høy kvalitet. Ett egg har rundt 70 kalorier og 6 gram protein. I tillegg inneholder eggeplommer antioksidanter som styrker immunforsvaret ditt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Søtpoteter

Søtpoteter er oransje på grunn av alfa- og betakaroten. Kroppen konverterer disse forbindelsene til den aktive formen av vitamin A, som hjelper med å holde øyne, beine og immunforsvaret sunt. Disse fytokjemikaliene fungerer også som antioksidanter og hindrer sykdomsfremmende frie radikaler.

Brokkoli

Brokkoli er full av vitamin A, C og K (som hjelper mot beinhelse), så vel som folat.

Havre

Havre er en frokostbuffé i seg selv, og er virkelig supermat. Å spise mer havre er en enkel måte å øke fiberinntaket på, et næringsstoff de fleste av oss ikke får nok av. Fiber er bra for tarmen og midjen og holder oss mett lenger.

Spinat

Spinat har masse viktige næringsstoffer, som vitamin A, C og K, i tillegg til fiber, jern, kalsium, kalium, magnesium og vitamin E.

Te

Studier viser at hvis du drikker te regelmessig, kan du redusere risikoen for Alzheimers, diabetes og noen kreftformer, samt ha sunnere tenner og tannkjøtt og sterkere bein (Te kan også hjelpe med vekttap). Hvordan? Te er rik på en klasse antioksidanter som kalles flavonoider. Uansett hva slags te du velger, maksimerer du kraften til flavonoidene ved å drikke den nybrygget. Hvis du vil ha en mengde kald te i kjøleskapet ditt, kan du tilsette litt sitronsaft. Sitronsyren og C-vitamin i sitron, lime eller appelsin er med på å bevare flavonoidene.

Nøtter

Nøtter er fulle av sunt flerumettet fett og magnesium, to viktige næringsstoffer som er bra for hjertehelsen. Disse næringsstoffene kan også beskytte mot insulinresistens, noe som kan føre til diabetes. Antioksidantforbindelser som finnes i nøtter, inkludert ellaginsyre og resveratrol, kan redusere slitasje på kroppen fra frie radikaler. Dette reduserer i sin tur betennelser, noe som kan redusere kreftrisikoen. I tillegg gir nøtter uoppløselig fiber, som studier antyder kan hjelpe deg å holde deg frisk ved å mate gunstige tarmbakterier.

Appelsiner

Appelsiner er en undervurdert frukt. Appelsinen er en utmerket kilde til vitamin C. En stor appelsin inneholder en hel dagsdose. C-vitamin er avgjørende for å produsere hvite blodlegemer og antistoffer som bekjemper infeksjoner. Appelsiner inneholder også en kraftig antioksidant som hjelper til med å beskytte celler mot frie radikaler. Appelsiner inneholder også mye fiber og folat.

Yoghurt

Yoghurt inneholder probiotika eller «gode bakterier» som hjelper med å holde tarmen sunn. Den er også rik på kalsium. Bare en kopp yoghurt gir nesten halvparten av den anbefalte daglige behovet av kalsium og gir fosfor, kalium, sink, riboflavin, vitamin B12 og protein. Smaksatt yoghurt har en tendens til å ha mye tilsatt sukker som tilfører kalorier uten næring, så velg naturell yoghurt.

Eatingwell.com

Relaterte artikler:

Gode grunner til å spise grønnsaker

Hvorfor er bær viktig for kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!