Hva bør man spise etter trening

0
84
Hva bør man spise etter trening

Sist oppdatert

Hva du spiser etter trening vil være viktig med tanke på hvor raskt du restituerer og bygger deg opp igjen etter trening. Lær mer om hva du bør spise etter trening!

Mat etter trening for å restituere og bygge muskler

Hva man bør spise etter trening handler i stor grad om å fylle opp igjen energilagrene, slik at kroppen restituere. Når du har trent, vil du i varierende grad ha mikroskopiske muskelavrivninger som kroppen må restituere. Hva du spiser etter trening vil ha betydning for hvor raskt og hvilken grad du restituerer. Når du restituerer optimalt etter trening, vil kroppen bygge seg opp igjen og du vil få sterkere muskulatur.

Hvilken mat bør du spise etter trening

Litt avhengig hvor langt og hvor hardt du har trent, bør du tenke igjennom fordeling av karbohydrater, proteiner og fett du trenger for å restituere optimalt i etterkant av treningsøkta. Ha fokus på å få i deg sunne matvarer som inneholder makronæringsstoffene du trenger. En fordeling av næringsstoffer kan være følgende

  • 20-25 % protein
  • 40-50 % karbohydrat
  • 25-35 % fett

Det er ikke meningen at du skal telle kalorier eller ha en nøyaktig oversikt over mye du får i deg av næringsstoffer, vitaminer og mineraler, men heller at du skal være bevisst på at du får i deg nok mat som inneholder disse viktige næringsstoffene.

Banan kort tid etter trening kan gi deg påfyll av karbohydrater og proteiner. Et par timer etter trening kan du spise et litt større måltid, eksempelvis en salat som inneholder kylling, egg eller fisk, med en dressing bestående av olivenolje, salt og pepper. Egg etter trening kan gi deg det påfyllet du trenger med tanke på proteiner. Det samme gjelder hvis du spiser kylling eller fisk. Fisk har i tillegg sunt omega-3 fett.

Relaterte artikler: