Hva alle burde vite om løping

0
35
Hva alle burde vite om løping

Å ta beina fatt og komme seg ut for å løpe, er noe alle bør vurdere å gjøre. Lær mer om hva alle bør vite om løping.

Løping er trening for alle

Løping er «back to basics», den helt grunnleggende måten å bevege seg på, som mennesker har gjort siden tidenes morgen. Løping er en av de mest effektive måtene du kan komme deg i form, og er ikke så slitsomt du kanskje tror. Løping er ikke et blodslit, men trening for alle. Det er heller ikke kjedelig, og alle løpere blir faktisk ikke skadet. Løping er treningen for deg.

Full pakke med løping

Løping kan gjøre deg sterkere, raskere og mer utholdende. Du blir ikke bare sterkere i beina, men styrker også kjernemuskulaturen når du trener løping. Variert løpetrening der du veksler med hva du trener, hvordan du trener og med hvilken intensitet, kan også gjøre deg raskere og mer utholdende. Å trene løping gjør deg også sterkere mentalt, og bedre i stand til å takle alle typer utfordringer du møter i livet.

Alle kan løpe

Alle kan trene løping med utgangspunkt i sitt formnivå. Du må ikke ha en bestemt fysikk for å kunne løpe. Det spiller ingen rolle hvor fort du løper, eller om du må veksle mellom å gå løpe. Du er en løper! Etter hver når du har kommet i gang med løping, vil du merke at pila på formkurven går oppover. Du blir i bedre form!

Løping er utfordrende

Det koster deg noe å løpe, men det er også det som gjør løping lystbetont og motiverende. Løping er aldri kjedelig, for ingen treningsøkter er like. Det at du alltid må ta litt i gjør løping utfordrende. Du føler at du virkelig lever når du er ute og løper. Ingenting er bedre enn når du føler du er flytsonen og løpingen går av seg selv.

Løping er ikke synonymt med skader

Blir du skadet, har du mest sannsynlig trent feil, og det er det mange løpere som gjør eller har gjort. Hvis du restituerer tilstrekkelig og har en fremdrift i løpetreningen som hele tiden er i takt med hva kroppen tåler, har du gode odds for ikke å bli skadet. Løping handler om å skynde seg langsomt. Det tar tid å bli god til å løpe, og du må la kroppen din få den tiden den trenger. Lytt til kroppen og ta signaler på at du har fått nok trening på alvor.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Jogging for nybegynnere