Hurtighetstrening med intervall

H

Hurtighetstrening med intervall

Hurtighetstrening med intervall. Lær mer om hvordan du kan gjennomføre hurtighetstrening med intervall for å bli en raskere løper.

Trene opp hurtighet med intervalltrening

Du kan effektivt trene opp hurtighet med progressiv intervalltrening, der du veksler mellom å trene kortintervall og langintervall. Variere med å løpe kort og lang motbakkeintervall, pyramideintervall og klassisk intervall.

Hurtighetstrening med kortintervall

Kortintervaller i denne sammenhengen kan være periodevis løping med høy intensitet, som strekker seg over kort tid eller distanse. Pausene mellom hvert intervall skal være korte. Korte intervaller blir gjerne løpt med høy intensitet, rundt anaerob terskel, eller noe under. Kortintervaller kan bli løpt i flatt terreng eller ulendt terreng, eller bakkeintervaller som motbakketrening. Kortintervall er noe også nybegynnere raskt kan komme i gang med etter å ha startet opp med løping.

Hvorfor løpe kortintervaller

Å løpe kortintervaller er en effektiv måte å komme raskt i løpeform. Denne måten å trene løping på krever relativt kort treningstid, og er en fin måte å få lagt inn løpetrening i en travel hverdag. Å trene korte intervaller krever kortere restitusjonstid, siden trening med høy intensitet foregår over et relativt kort tidsrom. Løping av korte intervaller er gøy, fordi dette er en form for løping med høy intensitet alle uansett formnivå kan oppleve mestring i.

Hurtighetstrening med langintervall

Langintervaller når du trener intervall, kan være løping i lengre perioder med en intensitet rundt anaerob terskel. I likhet med kortintervaller, skal pausene være korte, slik at pulsen ikke går helt ned igjen mellom hvert intervall. Denne formen for intervalltrening kan du gjøre i flatt eller ulendt terreng, eller som en del av et opplegg med motbakketrening. Langintervaller bør være et viktig innslag i enhver treningsplan, som en del av treningsopplegg for løping over lengre distanser, eksempelvis 10 km, halvmaraton og maraton.

Intensitet på hurtighetstrening med intervall

Når trener intervall progressivt vil intensiteten naturlig variere mellom moderat og hard intensitet, og det vil være enklere å trene med en intensitet som ikke er for hard. Det kan gi deg en bedre formutvikling og bidra til å redusere risikoen for skader.

Hurtighetstrening med intervall

Å gjennomføre variert intervalltrening med korte og lange intervaller kan gjøre deg til en raskere løper. Husk at trening med høy intensitet bare bør utgjøre en liten del av den totale treningsmengden, 20 prosent eller kanskje enda mindre. Sørg for tilstrekkelig med restitusjon etter disse treningsøktene.

Relaterte artikler:

Øvelser for spenst og hurtighet

Hvordan trene hurtighet og eksplosivitet

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg