Hurtighetstrening fotball

0
170
Hurtighetstrening fotball
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Bruk disse hastighetsøvelsene for å forbedre hastighet, akselerasjonen og smidighet når du trener fotball.

Hastighetstrening bør ikke være fysisk for utmattende. En langsom joggetur eller spasertur mellom hver sprint eller øvelse skal være lang nok til full restitusjon. Fokuset ditt bør være på kvalitet og teknikk. En typisk hastighetstreningsøkt for fotball kan bestå av 3-5 sett med totalt 10 repetisjoner (en repetisjon er en sprint eller øvelse). Så lenge du tillater nok restitusjon mellom sett og repetisjoner, kan hurtighetstrening for fotball gjennomføres dagen før en kamp. De er fin måte å vekke muskulaturen i kroppen din før kamp.

Hurtighetstrening med alternativ start

Grunnlaget for disse fotballhastighetsøvelsene er en 10-20 meter sprint. Du fokuserer på å akselerere så raskt som mulig. Hvis dette er en lagøvelser, kan du gjøre det mer interessant ved å ha 2 eller 3 spillere som sprinter mot hverandre. Her er noen eksempler:

  • Gjør 1-3 push ups, knebøy eller burpees og sprint
  • Start med å knele, ligge med ansiktet ned, sitte på hendene og sprint
  • Gjør 5 ballberøringer og sprint
  • Løp bakover i 5 meter og snu og sprint
  • Ha høyre og venstre hånd ned i bakken, hopp opp for å simulere heading og sprint

Hurtighetstrening med stige

Hastighetsstiger er enkle utstyr som lar idrettsutøvere utvikle raske føtter og koordinering. Øvelser kan inkludere:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • Løping med høye kneløft med veldig korte skritt (kort nok slik at begge føttene berører bakken i hver seksjon)
  • Sidetrinn der du går inn og ut av stigen

Hurtighetstrening med ett skritt per kjegle

Plassere en serie markører på bakken omtrent 1 meter fra hverandre, totalt 10 meter. løp lengden på markørene så fort som mulig fra en stående start, men ta bare ett skritt mellom hver markør. Flytt markørene nærmere hverandre og gjenta. Flytt dem så lenger fra hverandre og gjenta. Hver gang fokuserer du på å ta bare ett skritt mellom hver markør.

Hurtighetstrening og koordinasjon

I stedet for å jobbe med kraft, utvikler disse fotballhastighetsøvelsene beinhastighetsbevegelse og koordinering. En enkel øvelse for å fremme hastighet er å løpe i nedoverbakke. Det skal være en veldig kort bakke, for å unngå dårlig teknikk og skader. En liten, gressbakke er ideell.

Hurtighetstrening med motstand

Dette er det motsatte av øvelser med høy hastighet. Her legges det vekt på å utvikle beinkraft de første par meterne. En stigning (igjen er en gressbakke er bra) på omtrent 30 grader er ideell. Du kan trenge lengre restitusjon mellom repetisjonene ettersom disse øvelsene er mer intense. Noen profesjonelle fotballag trener på sanddyner, i oppoverbakke og nedoverbakke.

Relaterte artikler:

Trening med liten ball

Fotballøvelser pasninger

Annonse fra MILRAB