Hurtighetstrening for langdistanseløpere

0
127
Hurtighetstrening for langdistanseløpere

Sist oppdatert

Også langdistanseløpere må trene hurtighet for å nå sitt fulle potensial. Lær hvorfor mange løpere styrer unna hard trening, og hva du kan gjøre for å komme i gang med hurtighetstrening.

Hvis du vil bli rask til å løpe må du trene hurtighet

Mange maratonløpere kan vegre seg for å gjennomføre fartstrening i form av intervaller, kanskje mye på grunn av at det ofte ikke er veldig stor fart når du løper et maraton på mosjonistnivå. Og hvorfor gjennomføre intervalltrening og andre former for løping med høy intensitet, når du øker risikoen for skader? Hvis du er en maratonløper, trenger du antakelig å gjennomføre fartstrening for å forbedre deg på distansen. Trening med høyere intensitet er en effektiv måte å bli bedre til å løpe maraton. Kombinert med utholdenhetstrening, kan hurtighetstrening gjøre deg i stand til å nå målene du setter deg. Det er viktig for maratonløpere å venne seg til å løpe fort, så maratonfart føles komfortabelt. Det har blitt sagt at du vil aldri nå ditt fulle potensial som maratonløper før du utvikler ditt fulle potensial som sprinter. Du er nødt til å være i stand til å løpe kortere distanser før du løper lenger distanser. For nybegynnere spiller det mindre rolle med fartstrening, fordi målet ofte er å fullføre et maraton. Det er også viktig å fokusere på å øke treningsmengden jevnt og trutt uke for uke. Når du har løpt i flere år, og det blir tøffere å forbedre personlige rekorder, er det på høy tid med fartstrening med høyere intensitet.

Selv om langdistanseløpere flest anerkjenner trening med høyere intensitet som en viktig del av treningsprogram, er det ikke alle som bruker det i sine treningsprogram. En grunn til det kan være at det er stort fokus på mengdetrening med lav intensitet, og det tar tid å gjennomføre denne treningen. Selv om denne treningen er med lavere intensitet, vil høy treningsmengde gjøre deg utmattet, noe som gir mindre overskudd til intervalltrening og annen fartstrening. Frykt for skader kan være en annen grunn til at mange maratonløpere sluntrer unna med hurtighetstrening. En tredje årsak kan være at intervalltrening kan gjøre vondt, noe som fører til at man utsetter denne type trening i det lengste. Dermed er det fort gjort at trening med høyere intensitet blir en salderingspost. Men det trenger ikke være slik. Hvis du tilpasser hurtighetstrening til annen trening du gjennomfører ditt maratonprogram, vil det gi deg mer overskudd til fartstrening. Å trene variert kan bidra til å redusere risiko for skader, og trener du progressivt, vil det gjøre det enklere å trene med høyere intensitet, uten at du må trene så hardt at du ikke greier å stå oppreist.

Relaterte artikler: