Høyt kolesterol og stress

0
405
Høyt kolesterol og stress
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Høyt kolesterol kan øke sjansen for hjerteinfarkt og hjerneslag. Stress kan ha samme effekt. Lær mer om høyt kolesterol og stress.

Høyt kolesterol og stress

Noe forskning viser en mulig kobling mellom stress og kolesterol. Kolesterol er et fettstoffer som finnes i noen matvarer og produseres også av kroppen din. Transfett og mettet fett i maten kan føre til at kroppen lager mer kolesterol.

Det er såkalte “god” (HDL) og “dårlig” (LDL) kolesterol. De ideelle nivåene dine er:

  • LDL-kolesterol: mindre enn 100 mg
  • HDL-kolesterol: mer enn 60 mg
  • Totalt kolesterol: mindre enn 200 mg

Når dårlig kolesterol er for høyt, kan det bygge seg opp i arteriene dine. Dette påvirker hvordan blodet strømmer til hjernen og hjertet, noe som kan forårsake hjerneslag eller hjerteinfarkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Risikofaktorer for høyt kolesterol

Risikofaktorer for høyt kolesterol inkluderer:

  • familiehistorie med høyt kolesterol, hjerteproblemer eller hjerneslag
  • fedme
  • diabetes
  • tobakk

Du kan være i fare for høyt kolesterolnviå fordi du har en familiehistorie, eller du kan ha en familiehistorie med hjerteproblemer eller hjerneslag. Livsstilsvaner kan også ha stor innvirkning på kolesterolnivået. Overvekt, definert som en kroppsmasseindeks (BMI) på 30 eller høyere, setter deg i fare for høyt kolesterol. Diabetes kan også skade innsiden av arteriene og la kolesterolet bygge seg opp. Tobakk kan ha samme effekt. Hvis du er 20 år eller eldre, og ikke har hatt et hjerteproblem, er det anbefalt at du får sjekket kolesterolet ditt hvert fjerde til sjette år. Hvis du allerede har hatt et hjerteinfarkt, har en familiehistorie med hjerteproblemer eller har høyt kolesterol, kan du spørre legen din hvor ofte du bør ta en kolesteroltest.

Stress og kolesterol

Det er klare bevis for at stressnivået ditt indirekte kan føre til en økning i dårlig kolesterol. For eksempel fant en studie at stress er positivt knyttet til å ha mindre sunne kostholdsvaner, høyere kroppsvekt og et mindre sunt kosthold, som alle er kjente risikofaktorer for høyt kolesterol. Dette ble funnet spesielt hos menn.

En annen studie som fokuserte på over 90 000 mennesker fant at de som selvrapporterte å være mer stresset på jobb hadde større sjanse for å få diagnosen høyt kolesterol. Dette kan være fordi kroppen frigjør et hormon som kalles kortisol som svar på stress. Høye nivåer av kortisol fra langvarig stress kan være mekanismen bak hvordan stress kan øke kolesterolet. Adrenalin kan også frigjøres, og disse hormonene kan utløse en «kamp eller flukt» respons for å takle stresset. Denne responsen vil da utløse triglyserider, som kan øke «dårlig» kolesterol.

Uansett de fysiske årsakene til at stress kan påvirke kolesterolet, viser flere studier en positiv sammenheng mellom høyt stress og høyt kolesterol. Selv om det er andre faktorer som kan bidra til høyt kolesterol, ser det ut til at stress også kan være en.

Behandling og forebygging

Siden det er en sammenheng mellom stress og kolesterol, kan det å forhindre stress bidra til å forhindre høyt kolesterol forårsaket av det.

Mestring av stress

Langvarig kronisk stress er mer skadelig for helsen din og kolesterolet, enn korte, kortsiktige perioder med stress. Å senke stress over tid kan bidra til å forhindre kolesterolproblemer. Selv om du ikke kan fjerne stress fra livet ditt, er det tilgjengelige alternativer for å håndtere det. Å takle stress, enten det er kortvarig eller langvarig, kan være vanskelig for mange mennesker. Å takle stress kan være så enkelt som å kutte ut noen få ansvarsområder eller trene mer. Terapi med en utdannet psykolog kan også tilby nye teknikker for å hjelpe pasienter med å håndtere stress.

Trening

Noe av det beste du kan gjøre for både stress og kolesterol er å få regelmessig trening. Helsedirektoratet anbefaler å gå i omtrent 30 minutter om dagen, men de påpeker også at du kan få et lignende mosjon om dagen bare ved å rengjøre huset. Å gå på treningsstudio kan også anbefales, men ikke legg for mye press på deg selv for å komme i toppform over natten. Begynn med enkle mål, og korte treningsøkter, og øk gradvis aktiviteten over tid.

Spise sunt

Du kan også påvirke kolesterolnivået betydelig ved å spise mer sunt. Begynn med å redusere mettet fett og transfett. I stedet for rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt. Velg magrere kjøtt som kylling og fisk. Bytt ut fete meieriprodukter med lette produkter uten sukker. Spis rikelig med fullkorn og ferske råvarer, og unngå enkle karbohydrater (sukker og hvitt mel). Unngå slanking og fokusere på enkle, trinnvise endringer. En studie viste at dietter og sterkt redusert kaloriinntak faktisk var forbundet med økt kortisolproduksjon, noe som øker kolesterolet ditt.

Relaterte artikler:

Betablokker og stress

Hva gjør stress med kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!