Høyt blodtrykk sliten

0
480
Høyt blodtrykk sliten
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Er du ofte utmattet og vet ikke hvorfor? Høyt blodtrykk kan forårsake tretthet. Lær hvordan du kan forebygge tretthet når du har høyt blodtrykk.

Høyt blodtrykk sliten

Høyt blodtrykk (også kjent som hypertensjon) har i de fleste tilfeller ikke noen tilsynelatende symptomer. Tretthet og brystsmerter er imidlertid noen av indikatorene på høyt blodtrykk. Tretthet forårsaket av høyt blodtrykk forekommer som et resultat av mange forskjellige faktorer, inkludert effekten av selve tilstanden, medisinestyring og livsstilsvalg. Høyt blodtrykk forårsaker tretthet som et resultat av forhøyet trykk på vitale organer som hjerne, hjerte og nyrer.

Ofte spiller medisiner en større rolle i å bidra til tretthet enn den faktiske tilstanden gjør. Tretthet er ofte en vanlig bivirkning av mange medisiner som brukes for å senke blodtrykket. Blodtrykksmedisiner kan bremse hjertets pumpevirkning. Ved bruk vanndrivende medikamenter, kan kroppen lett bli utarmet av essensielle elektrolytter. Kroppen reagerer på dette ved å produsere mindre energi, noe som kan resultere i økt tretthet. Uforklarlig tretthet som ikke ser ut til å ha noen årsak, kan være et resultat av høyt blodtrykk.

Gå ned i vekt

Å overvektig legger ekstra press på hjertet og arteriene, noe som betyr at kroppen din må jobbe mye hardere for å fungere fysiologisk. Å være overvektig øker også risikoen for søvnapné, noe som betyr at det er mer sannsynlig at du vil oppleve tretthet og nedgang i energien gjennom dagen. Overvekt vil også bidra til høyt blodtrykk, og gi deg en høyere risiko for å utvikle hjertesykdom.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Vær aktiv

Selv om det å være aktiv kan føles som det siste du vil gjøre når du føler deg trøtt, kan regelmessig trening bidra til å forbedre hjertefrekvensen og respirasjonen. Dessuten fant en studie at trening med lav og høy intensitet kan redusere utmattelsessymptomer betydelig og øke energinivået med opptil 20%!

Spis deg til mer energi og bedre hjertehelse

Kostholdet ditt kan spille en stor rolle i å bidra til å senke blodtrykket. Salt kan øke blodtrykket ditt, slik at det kan være gunstig å redusere inntaket; DASH-dietter og middelhavsdietter er antatt å være blant de beste diettene å følge for å redusere høyt blodtrykk.

Noen matvarer kan bidra til å senke blodtrykket og sirkulasjonen, mens andre er gunstige for å gi deg mer energi. Kosthold med høyt nivå av kalium antas å bidra til å motvirke effektene av for mye salt i kroppen. Tilsvarende er omega-3 antatt å være gunstig for å redusere tretthet forårsaket av høyt blodtrykk.

Stress mindre

Stressende situasjoner kan føre til at blodtrykket ditt øker midlertidig, og stresshormonene som produseres får hjertet til å slå raskere og gjøre blodkarene smalere. Selv om stress ikke direkte forårsaker høyt blodtrykk, spiller det definitivt en rolle i å heve det. Blodtrykket ditt er ikke konstant, men endres gjennom dagen, avhengig av aktiviteter, kosthold og følelser. Stress kan få oss til å føle oss utslitt både mentalt og fysisk, da det tømmer oss for viktige næringsstoffer, spesielt hvis vi opplever stress over lengre tid. Derfor kan det å iverksette tiltak for å håndtere stressnivået være gunstig for å forhindre tretthet samt senke blodtrykket.

Relaterte artikler:

Høyt blodtrykk og trening

Symptomer på høyt blodtrykk

Blodtrykk kalkulator

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-