Høyt blodsukker stress

0
276
Høyt blodsukker stress
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Fysisk og psykisk stress kan bidra til forhøyet blodsukker. Lær mer om sammenhengen mellom høyt blodsukker og stress.

To typer stress kan endre blodsukkernivået:

  • Fysisk stress
  • Psykisk eller emosjonell stress

Hver type stress påvirker blodsukkernivået på forskjellige måter. Fysisk stress fører generelt til at blodsukkernivået øker. Fysisk stress inkluderer:

  • Sykdom
  • Kirurgi
  • Skade

Psykisk eller emosjonelt stress har blandede effekter, avhengig av hvilken type diabetes du har:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


  • Type 1 diabetes: Psykisk stress kan øke eller redusere blodsukkernivået.
  • Type 2 diabetes: Psykisk stress øker generelt blodsukkernivået.

Stress kan også påvirke blodsukkernivået ditt indirekte ved å få deg til å glemme din vanlige diabetespleierutine. Når du er stresset, kan du:

  • Trene mer eller mindre
  • Spise mer eller mindre
  • Spise mindre sunn mat
  • Ikke tester blodsukkernivået ditt så ofte
  • Glemmer eller tar forsinket dose medisiner og /eller insulin

Psykisk stress kan påvirke dine blodsukkernivåer

Bruk diabetesloggen din for å finne ut om mentalt stress påvirker blodsukkernivået, spesielt hvis du har diabetes type 2. Noen mennesker med diabetes type 2 er veldig følsomme for stress. Det får kroppen til å produsere spesielt høye nivåer av stresshormoner, som får blodsukkeret opp.

Følg disse trinnene for å finne ut om dine blodsukkernivåer blir påvirket av mentalt stress:

  • Rangere stressnivået ditt på en skala fra 1 til 10, der 1 indikerer det laveste stressnivået og 10 det høyeste; registrere stressnivået ditt i loggboka.
  • Test glukosen din og skriv inn resultatet.
  • Etter en uke eller to kan du studere resultatene for å se om det er et mønster eller forhold mellom stressnivået og blodsukkernivået.
  • 3 måter å redusere mental stress
  • Lær deg selv å slappe av når du er under stress ved å bruke dype pusteøvelser eller teknikker du lærer i en stressmestringsklasse.
  • Evaluere timeplanen din, og finn ut om du kan gjøre endringer for å lindre stress.
  • Trene regelmessig

Relaterte artikler:

Autoimmune sykdommer og stress

Psykisk stress gravid

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-