Høy puls ved trening

0
87
Høy puls ved trening
Av Artur Luczka, Unsplash

Høy puls ved trening er tegn på at aktivitetsnivået ditt øker, og det å lære med hvilken puls du skal trene, kan være et verdifullt verktøy.

Høy puls ved trening

Effekten av trening på hjerterytmen din kan være et komplekst konsept å forstå. Hjertefrekvensen vil definitivt øke når aktivitetsnivået ditt stiger, men det er et sunt målområde for hjerterytmen din, og alt utenom det kan være en indikator på en underliggende helsetilstand. Å lære hvordan du beregner pulsen din kan være et verdifullt verktøy ikke bare for å overvåke helsen din, men også sikre at du får mest mulig ut av treningsøktene dine.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Hvilepuls

Din hvilepuls registreres mest nøyaktig første om morgenen når du reiser deg. Din hvilepuls registreres mest nøyaktig først om morgenen når du reiser deg fra sengen. En normal hvilepuls er vanligvis mellom 60 og 100 slag per minutt, men kan være så lav som 40 slag per minutt for en godt trent idrettsutøver. Denne pulsmålingen er en god indikator på din hjertehelse. Når du blir bedre trent, vil hjertet slå færre ganger i minuttet fordi det har blitt effektivt.

Maksimal hjertefrekvens

Maksimal hjertefrekvens har lenge blitt estimert av en grunnleggende formel, blant andre Karvonen-formelen. Det er vanligvis når du begynner å puste veldig raskt, og føler at du ikke er i stand til å gjennomføre en samtale. Jo dårligere form, jo raskere vil hjertet ditt nå den maksimale hjertefrekvensen. For å beregne din maksimale hjertefrekvens ved å bruke formelen, kan du enkelt trekke alderen fra 220 (220-alder). Eller du kan beregne pulssoner med Karvonen kalkulator. For å få den mest nøyaktige, maksimale hjertefrekvensen, er det best å ta en test administrert av treningspersonell. Men hvis din tilgang til en slik test er begrenset, vil Karvonen formelen gi deg et godt nok estimat.

Kardiovaskulær effektivitet

Å utfordre deg selv innenfor forskjellige pulssoner, lav, middels og høy, ved å følge varierte treningsprogrammer, kan forbedre din utholdenhet for alle aktiviteter. Når du blir mer effektiv, vil hjerterytmen din være lavere selv intens, fysisk anstrengelse. Rådføre deg med legen din før du setter i gang med fysisk krevende trening.

Vær fornuftig

Pulssoner er basert på vitenskapelige studier, men når du er midt i en treningsøkt, må du også bestemme hva som er bra eller dårlig for deg. En forhøyet hjertefrekvens kan føles bra, eller det kan føles dårlig når du tar i for mye, når du trener med veldig lav intensitet, eller hvis du har høyt blodtrykk eller en hjertetilstand. Kroppen din vil gi deg beskjed om når nok er nok, og du må respektere signalene kroppen gir deg. Lytt til kroppen og ha en gradvis økning i hvor mye du trener og med hvilken intensitet.

Relaterte artikler:

Høy hvilepuls etter trening

Høyere puls enn vanlig under trening




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her