OPPTIL

-50%

MILRABDAGENE!


00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Høy puls ved jogging

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Høy puls ved jogging. Lær mer om hva som kan være årsaker til høy puls ved rolig jogg og hva du bør gjøre.

GARMIN epix Gen 2 Sapphire

GARMIN Forerunner 945

4 699,-

11 490,-

Sjekk prisen!

Sjekk prisen!

Høy puls ved rolig jogg

Høy puls ved jogging er ikke uvanlig blant nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med løping eller jogging fra før av. Når den aerobe kapasiteten er begrenset, kan selv jogging i lavt tempo føre til høy puls. Det kan også være medisinske årsaker til at du har høy puls ved jogging, og er du i tvil om hva det kan være, må du kontakte lege for å få avklart dette før du går i gang med jogging.

Høy puls ved jogging når du er nybegynner

Har du liten eller ingen erfaring med jogging eller løping fra før av, så er det ikke uvanlig at pulsen kan være høy, selv ved rolig jogg. Selv jogging lav tempo vil kreve mye når din aerobe kapasitet er begrenset. Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen. Siden din aerobe kapasitet er begrenset, må hjertet jobbe hardt for å tilføre nok oksygenrikt blod til muskelcellene dine selv om du jogger rolig.

Trene opp aerob kapasitet når du har høy puls ved jogging

1 990,-

5 490,-

-64%

SurPlus Marina SUP – NY 2022
Pakke 10’8″

Du må trene opp din aerobe kapasitet når du har høy puls ved rolig jogg. Økt aerob kapasitet vil på sikt få pulsen din ned når du jogger, og hjertet vil få bedre kapasitet for å pumpe oksygenrikt blod gjennom kroppen.

GARMIN fenix 6 Sapphire Titanium

GARMIN epix

Gen 2 – Slate

8 313,-

6 693,-

Høy puls ved jogging

Når du har høy puls ved rolig jogg, er det viktig at du ikke trener for mye med denne intensiteten. Veksle heller mellom å gå jogge inntil den aerobe kapasiteten blir bedre og du kan jogge hele tiden. For mye trening med høy puls kan gjøre formen dårligere heller enn bedre, i tillegg til at du øker risikoen for å bli skadet. Hovedvekten av treningen din skal være med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Momas Jason 2022
250w Bewo – GRATIS FRAKT!

19 990,- 

15 990,-

Jogging for å holde seg i form

Komme i gang med jogging

2 990,-

5 990,-

-53%

SurPlus Ambitions SUP – NY 2022
pakke, 10’8»

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Om forfatteren

Legg inn kommentar

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds