Høy puls lenge etter trening

0
94
Høy puls lenge etter trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Pulsen skal være høy når du trener, men den skal ikke holde seg høy lenge etter at du har sluttet å trene. Lær mer om hvorfor.

Høy puls lenge etter trening

Pulsen skal begynne å komme tilbake til det normale umiddelbart etter trening, men det kan ta timer å komme seg helt. Sjekk hjerterytmen og hvilepuls for å vurdere helsen din.

Gjenoppretting av hjertefrekvens

Når du slutter å trene, bør pulsen begynne å synke og gradvis gå tilbake til det normale. Hastigheten som hjertefrekvensen synker er kjent som hjerterytmen. Mål dette ved å sjekke hjerterytmen din under trening og igjen ett minutt etter at du har sluttet å trene. Din hjerterytme er forskjellen mellom de to frekvensene. For eksempel, hvis hjertefrekvensen er 180 slag per minutt og den reduseres til 160 slag per minutt etter trening, har du en differanse i hjerterytme på 20 slag per minutt.

Sunn hjerterytme

En typisk reduksjon i hjertefrekvens er i området fra 15 til 20 slag per minutt. En hjertefrekvens som reduseres raskere enn det, er et tegn på god hjerte- og karhelse. En hjertefrekvens som synker med færre enn 12 slag per minutt, er imidlertid et tegn på dårlig helse. Gjenoppretting av hjerterytme bør gradvis øke over uker og måneder med regelmessig kondisjonstrening. En hjerterytme som reduseres med trening, kan være et symptom på overtrening.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvilepuls

Etter trening kan det ta timer før hjerterytmen din går tilbake til det normale. Ved intens aerob trening kan det ta så lang tid som 24 timer å komme seg helt. Hvilepulsen din er et nyttig mål for å fortelle om hjertefrekvensen din går tilbake til det normale. Din hvilepuls er din hjertefrekvens som er tatt ved hvile, ideelt etter at du våkner om morgenen. Kontrollere hvilepuls regelmessig. En økning kan indikere dårlig restitusjon.

Profesjonell innsikt

Hvis du er nybegynner, må du kontakte lege før du starter et treningsprogram. Hvis hjerterytmen din har en reduksjon på mindre enn 12 slag per minutt, snakk med legen din for å se om du har et underliggende helseproblem. Oppsøk også legen din hvis hvilepulsen fortsetter å øke fra dag til dag selv om du reduserer treningsmengde. Hvis du har hyppige episoder med uforklarlig, raske hjertefrekvens – spesielt hvis de er ledsaget av svimmelhet – fortell legen din, som kan finne ut om dette er grunn til bekymring.

Relaterte artikler:

Årsak til høy puls

Høy puls ved trening

Annonse fra X-LIFE