Høy hvilepuls etter trening

0
844
Høy hvilepuls etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Har du høy hvilepuls etter trening? Pulsen kan være høy mens du trener, men den skal ikke holde seg høy etter at du har avsluttet treningen.

Pulsen bør begynne å komme tilbake til det normale umiddelbart etter trening, men det kan ta timer å komme seg helt etter treningsøkta. Sjekk hjerterytmen din og hvilepuls for å vurdere helsen din.

Hjertefrekvens i etterkant av trening

Når du slutter å trene, bør pulsen begynne å synke og gradvis gå tilbake til det normale. Mål dette ved å sjekke hjerterytmen din under trening og igjen ett minutt etter at du har sluttet å trene. Din hjertefrekvensåpning er forskjellen mellom de to frekvensene. For eksempel, hvis hjertefrekvensen er 180 slag per minutt og den reduseres til 160 slag per minutt etter trening, har du en hjerterytme på 20 slag per minutt.

Sunn hjertefrekvens

En typisk reduksjon i hjertefrekvens er i området fra 15 til 20 slag per minutt. En hjertefrekvens som synker raskere enn det, er et tegn på god kardiovaskulær helse. En hjertefrekvens som synker med færre enn 12 slag per minutt, er imidlertid et tegn på dårlig helse. Gjenoppretting av normal hjerterytme bør gradvis øke over uker og måneder med regelmessig kondisjonstrening. En hjerterytme som reduseres med trening, kan være et symptom på overtrening.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvilepuls

Etter en hard trening kan det ta timer før hjerterytmen din går tilbake til det normale. Ved intens aerob trening kan det ta så lang tid som 24 timer å komme seg helt. Hvilepulsen din er et nyttig mål for å fortelle om hjertefrekvensen din går tilbake til det normale. Din hvilepuls er din hjertefrekvens som er tatt når du er helt i ro, ideelt sett etter at du våkner om morgenen. Kontroller hvilepulsen regelmessig. En økning kan indikere en restitusjon som ikke er optimal.

Hvis du er nybegynner, bør du konsultere lege før du starter et treningsprogram. Hvis hjertefrekvensen er mindre enn 12 slag per minutt etter trening, bør du sjekke ut om du har et underliggende helseproblem. Hvis du har hyppige episoder med uforklarlig rask hjertefrekvenser, spesielt hvis de er ledsaget av svimmelhet, sjekk ut med legen din.

Relaterte artikler:

Hva er høy hvilepuls

Hvilepuls tabell basert på alder

Annonse fra X-LIFE