Hovne muskler etter trening

0
70
Hovne muskler etter trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Du kan utvikle hovne muskler etter vekttrening, og merke at styrken og bevegelsesområdet ditt er redusert, og du føler stivhet og ubehag.

Hvis du noen gang har begynt på et nytt vekttreningsprogram og deretter har funnet det vanskelig å gå ned trappene de neste dagene, er du kjent med de ubehagelige bivirkningene av muskelstyrking.

Årsak til hovne muskler etter trening

Når en muskel blir utsatt for belastninger som den ikke er vant til, forårsaker det stress og små avrivninger i fibrene. Disse avrivningene er en naturlig del av å bygge sterkere muskler, fordi når skaden repareres, blir muskelfibrene gjenoppbygd sterkere enn før. Nesten umiddelbart etter trening går hvite blodlegemer inn i muskelen for å rydde opp etter muskelskader, og produserer prostaglandiner som et biprodukt.

Prostaglandiner er et hormonlignende stoff som forårsaker smerte og hevelse. Sammen med hvite blodlegemer, strømmer væsker som bærer andre næringsstoffer og enzymer inn i muskelen for å støtte gjenoppbyggingsprosessen. Ekstra væsker pakket inn i muskelen forårsaker også hevelse etter en treningsøkt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Eksentriske muskelsammentrekninger

En muskelsammentrekning har to deler: den konsentriske eller «positive» fasen (dvs. «opp» -fasen til en biceps curl) og den eksentriske eller «negative» fasen (dvs. «ned» -fasen til en biceps curl). Flere studier har vist at eksentriske sammentrekninger forårsaker mest muskelskader, smerter og hevelse; muskelen må forlenges når den trekker seg sammen. Selv om vekttrening vanligvis forårsaker muskelsårhet, kan det kumulative stresset av eksentriske sammentrekninger i vektbærende utholdenhetsaktiviteter, som å løpe maraton, også forårsake muskelskader og hevelse.

Forsinket muskelsårhet

Hevelse etter trening er en komponent i en tilstand som kalles forsinket muskelsårhet, eller DOMS. I tillegg til hevelse og ømhet, kan DOMS forårsake leddstivhet og midlertidig svakhet i de berørte musklene. Symptomer på DOMS setter vanligvis mellom 24 og 72 timer etter treningen og avtar etter noen dager.

Behandling for muskelhevelse

Noen idrettsutøvere bruker betennelsesdempende medisiner, massasje eller aktiv restitusjon for å lindre hevelse og ømhet i muskler etter trening. Betennelsesdempende midler kan redusere hevelse etter en treningsøkt, men sjekk med legen din før du tar medisiner.

En studie publisert i 2018 fant at massasje bidro til å redusere hevelse forårsaket av DOMS, selv om den ikke ble utført før flere dager etter treningen. Kompresjonsplagg, nedsenking i kaldt vann og kontrastbad vekslende mellom varmt og kaldt vann hadde også en positiv effekt på DOMS.

Relaterte artikler:

Hvordan bli mindre støl

Hva hjelper mot stølhet

Annonse fra MILRAB