Hovne ankler etter trening

Trening anbefales ofte for å bidra til å øke blodstrømmen, styrke muskler og bein og fremme generell helse og velvære. Hovne ankler etter trening kan være en årsak til forvirring og bekymring. Lær mer om årsaker til hovne ankler etter trening.

Hevelse, eller ødem, i beina og anklene er ikke nødvendigvis uvanlig, og det kan være forårsaket av en rekke faktorer.

Årsaker til hovne ankler etter trening

Hvis du opplever hevelse ledsaget av smerte, rødhet eller problemer med å bære vekt på beinet, oppsøk lege for en nøyaktig diagnose.

Økt blodstrøm

Det er normalt at deler av kroppen hovner opp under og etter trening. Dette fenomenet er assosiert med vasodilatasjon. Under trening åpner blodårene seg for å tillate økt blodstrøm. Dette kan føre til at hender, ansikt, ben og føtter forstørres litt og til og med ser hovne ut. Vasodilatasjon reverserer vanligvis av seg selv etter at kroppen kjøles ned.

Relatert: Hovne bein når du er gravid

Hevelse og hormoner

Hormonell respons kan være ansvarlig for hevelse hos noen mennesker, spesielt kvinner. Kvinner som tar østrogentilskudd kan være mer utsatt for hevelse. Gravide mennesker er også utsatt for hevelse på grunn av en generell økning i østrogennivåer samt økt blodvolum og vannretensjon i hele kroppen.

Fordi øvelser, for eksempel turgåing, jogging og fotturer, kan føre til at mye av kroppens væsker samler seg naturlig i underbeina, ankler og føtter under fysisk aktivitet og kan dermed føre til hevelse. Imidlertid er denne typen hevelse midlertidig.

Hevelse fra skade

Du kan utvikle hevelse hvis du har en tidligere skade som ennå ikke er helbredet eller du er i ferd med å komme deg etter en nylig operasjon av beina eller anklene. Stressfrakturer kan også forårsake hevelse. Hvis du løper eller går mye, kan betennelse i leddene på grunn av leddgikt eller irritasjon fra senebetennelse eller synovitt også presentere seg som hovne ankler.

Organsvikt ødem

Selv om hevelse i beina og føttene kan være et tegn på organsvikt, er det ikke sannsynlig, spesielt hvis hevelsen bare oppstår etter en treningsøkt. I tilfeller av hjerte-, lever- eller nyresvikt, svikter organet vanligvis sitt ansvar for å sirkulere væsker gjennom hele kroppen. Disse overflødige væskene skaper deretter ødem som kan manifestere seg som hovne ankler, hender og føtter. For sikkerhets skyld, sjekk med legen din hvis du har noen bekymringer.

Kjerringråd mot hevelse i anklene

Hvis du har utelukket organsvikt og skade som mulige årsaker til at ankelen hever seg etter trening, trenger du ikke være engstelig så lenge hevelsen er håndterbar og avtar etter noen timer. Hvis anklene ikke går tilbake til normal størrelse, bør du vurdere å ta en pause fra treningsrutinen for å gi tid til helbredelse.

Du kan også legge is på det berørte området, eller legge føttene og anklene i et bad med isvann og Epsom-salter. Bruke sko tilpasset aktiviteten. Riktige sko kan bidra til at føttene er stødige og stabile, og med det mindre utsatt for skader.

Relatert: Kjerringråd mot hovne bein

Referanser

Om forfatteren