Horisontal spenst

0
107
Horisontal spenst
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERNORGE!

400+ TILBUD!

God spenst er viktig for idrettsutøvere innenfor en rekke idretter. Lær mer om effektive øvelser som vil gi deg bedre spenst.

Som med alle typer trening, start sakte og fokuser på å opprettholde riktig teknikk. Dette vil ikke bare hjelpe deg med å utvikle stabiliteten som trengs for å prestere på ditt beste, det kan redusere risikoen for skade betydelig.

Spensthopp over hekk

Idrettsutøvere bruker ofte plyometriske spenstøvelser for å bygge kraft og forbedre koordinasjonen. Hekk er ikke bare viktig for trening for feltidretter, de kan forbedre styrken og hoppevnen til basketballspillere, skiløpere, kunstløpere og løpere.

  • Sett opp en serie med lave hekker over en gitt distanse.
  • Start med føttene i hoftebreddeavstand, hopp oppover og fremover, og land på tåballene.
  • Ved landing, hopp igjen, kjør fremover med armene.
  • Gjenta for 10 til 12 repetisjoner for ett sett. Hvile i omtrent et minutt og fullføre to sett til.

Du kan utføre den samme øvelsen med bare høyre fot og deretter bare venstre fot. Når du blir bedre, flytter du hekkene lenger fra hverandre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Plyometriske øvelser med boks

Plyometriske boksøvelser er en fin måte å bygge eksplosiv kraft og hastighet på. En plyometrisk boks er en polstret eller ikke-polstret boks som er alt fra 25til 60 cm i høyden.

Her er noen populære øvelser med boks:

Step Ups

  • Start med å stå foran boksen.
  • Gå opp på boksen med det ene benet, og ta det andre beinet opp og retter ut begge bena.
  • Gå tilbake og gjenta på motsatt side for en repetisjon.
  • Gjenta 10 ganger for ett sett.
  • Fullføre tre sett

Bokshopp

  • Start med å stå foran boksen.
  • Hopp opp på boksen, og land med begge føttene.
  • Hopp tilbake fra boksen, og hopp deretter umiddelbart opp igjen.
  • Fortsett med ett sett med 10 repetisjoner.
  • Fullføre tre sett.

Spensthopp

Spensthopp er en enkel, øvelse som forbedrer din smidighet, spenst og kraft uten behov for utstyr. De styrker ikke bare lårmusklene, de engasjerer også kjerne- og hoftebøyene som løfter kneet mot kroppen din.

  • Stå med føttene i skulderbredde fra hverandre med knærne litt bøyde.
  • Bøy knærne og hopp rett opp, før knærne til brystet mens du er i luften.
  • Ta tak i knærne raskt med armene og slipp umiddelbart.
  • Gjenta neste hopp umiddelbart for landing for totalt 10 til 12 repetisjoner. Hvile og fullføre to sett til.

Relaterte artikler:

Styrkeøvelser med spensthopp

Hvordan trene spenst

Annonse fra MILRAB

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!