20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hoppetau slanking

Hoppetau er en form for kondisjonstrening som idrettsutøvere – fra boksere til fotballproffer – sverger til. Lær mer om hvordan du kan gå ned i vekt med å hoppe tau.

Hoppetau hjelper med å:

  • tone leggene dine
  • stramme opp kjernen din
  • forbedre lungekapasiteten din
  • bygge utholdenhet.

Hoppetau er trening for hele kroppen, så det forbrenner mange kalorier på kort tid. For en person i gjennomsnittlig størrelse kan hoppetau forbrenne mer enn 10 kalorier i minuttet. Men hoppetau alene vil ikke være nok til å hjelpe deg med å gå ned i vekt. Hoppetau kan være en del av en kostholds- og treningsrutine som øker stoffskiftet og hjelper deg å gå ned i vekt raskt.

Hvordan oppnå vekttap med hoppetau

Nøkkelen til vekttap med hoppetau starter med å forstå hvordan du går ned i vekt. Den første regelen for vekttap er å skape et kaloriunderskudd. Et kaloriunderskudd defineres ganske enkelt som å bruke mer kalorier enn du får inn gjennom dagen. Du kan gjøre dette ved å være oppmerksom på matinntaket og ved å forbrenne kalorier gjennom trening. For å miste ett kilo fett per uke, må du ha et jevnt kaloriunderskudd på 500 til 1000 kalorier per dag. Det utgjør rundt 3500 kalorier per uke.

Antall kalorier du mister gjennom å hoppe tau vil avhenge av hvor mye du veier når du begynner. En “kalori” er ganske enkelt en måling av energi. Vekt er en måling av tyngdekraften. Når du veier mer, tar det mer energi å jobbe mot tyngdekraften for å bevege kroppen din. Det er derfor folk som er tyngre forbrenner flere kalorier når de trener.

Vekttap når du hopper tau

Resultatene fra hoppetau varierer avhengig av:

  • kosthold
  • mål med vektap
  • aktivitetsnivå
  • engasjement for treningen

Du må også vurdere andre faktorer, som alder og forbrenning, som kan påvirke hvor raskt du ser resultatene.

Som et eksempel bruker vi en kvinne på 68 kilo. Gjennom oppmerksom spising kan hun kanskje skape et kaloriunderskudd på 3500 kalorier – 0,5 kg – per uke. Hvis hun legger til en 20-minutters trening med hoppetau i treningsrutinen 5 dager i uken, kan hun redusere med ytterligere 200 kalorier per dag. Det koster 1000 kalorier ekstra per uke, noe som vil gi henne et vekttap på ytterligere et halvt kilo per uke.

Leger anbefaler ikke å miste mer enn to kilo per uke, da det kan begynne å påvirke muskelmassen din.

Relaterte artikler:

Trening med hoppetau

Styrketrening uten utstyr

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE