20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hodepine ved trening

Treningshodepine kan oppstå under eller etter vedvarende, anstrengende trening. Lær mer om hodepine ved trening.

Noen aktiviteter forbundet med treningshodepine inkluderer løping, roing, tennis, svømming og vektløfting.

Leger deler treningshodepine i to kategorier.

  • Primær trening hodepine er vanligvis ufarlig, og ikke koblet til underliggende problemer, og kan ofte forhindres med medisiner.
  • Sekundær treningshodepine er forårsaket av et underliggende, ofte alvorlig problem i hjernen – for eksempel blødning eller en svulst – eller utenfor hjernen – for eksempel koronararteriesykdom. Sekundær treningshodepine kan kreve akutt legehjelp.

Primær treningshodepine

  • Er vanligvis beskrevet som bankende smerter
  • Oppstår under eller etter anstrengende trening
  • Påvirker begge sider av hodet, i de fleste tilfeller

Sekundær treningshodepine

Denne hodepinen kan forårsake:

  • De samme symptomene som hodepine ved primær treningshodepine
  • Oppkast
  • Tap av bevissthet
  • Dobbeltsyn
  • Stivhet i halsen

Primær treningshodepine varer vanligvis mellom fem minutter og 48 timer, mens sekundær treningshodepine vanligvis varer minst en dag, og noen ganger i flere dager eller lenger.

Når du skal oppsøke lege

Hvis du opplever hodepine under eller etter trening, bør du kontakte legen din. Ring legen din med en gang hvis hodepinen brått begynner eller hvis du ikke har hatt denne type hodepine tidligere.

Årsaker til primær treningshodepine


Den eksakte årsaken til hodepine i primær treningshodepine er ukjent. En teori er at anstrengende trening utvider blodkar inne i skallen.

Årsaker til sekundær treningshodepine

Sekundær treningshodepine er forårsaket av et underliggende problem, for eksempel:

  • Blødning i området mellom hjernen og de tynne membranene som dekker hjernen (subarachnoid blødning)
  • Unormaliteter i et blodkar som fører til eller i hjernen
  • Kreft eller ikke-kreftsvulster
  • Hindring av cerebrospinal væskestrøm
  • Bihulebetennelse
  • Strukturelle avvik i hodet, nakken eller ryggraden

Risikofaktorer

Du kan ha større risiko for å trene hodepine hvis du:

Trener i varmt vær
Trener i stor høyde
Har en personlig eller familiehistorie med migrene

Forebygging

Treningshodepine forekommer oftere når været er varmt og fuktig, eller hvis du trener i stor høyde. Hvis du er utsatt for hodepine ved trening, kan det være lurt å unngå å trene under disse forholdene. Noen mennesker opplever bare hodepine under utførelsen av visse aktiviteter, slik at de kan forhindre hodepine ved å unngå disse aktivitetene. En oppvarming før anstrengende trening kan også bidra til å forhindre hodepine i treningen.

Relaterte artikler:

Hodepine etter trening

Kvalm under trening

Om forfatteren

Legg inn kommentar


INNSPURT!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!