Hjertefrekvens når du trener

0
114
Hjertefrekvens når du trener
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Å bruke hjertefrekvens når du trener løping kan være et viktig verktøy for at du skal trene med riktig intensitet. Lær hva du må ta hensyn til når du trener etter puls!

Bruke hjertefrekvens når du trener løping

Intensitet når du trener løping er ikke nødvendigvis den samme ved samme hastighet når du løper. Under varme forhold må hjertet jobbe hardere under hvilken som helst hastighet enn ved kaldere temperaturer, på grunn av at mer blod mer avledet til huden for å kjøle ned. Derfor er det viktig å forstå at det å løpe i forskjellige temperaturer kan og vil påvirke hjertefrekvensen din når du trener.

Med mer blod avledet til huden for å kjøle ned, og samme påkrevd mengde for å forsyne muskulaturen med oksygenrikt blod, vil det være en økning i blodgjennomstrømning noe som vil øke hjertefrekvensen. Hvis du måler hastigheten under slike forhold, vil den være lavere en forventet. Det samme prinsippet vil gjelde når du løper i motvind eller i bakker. Å trene med en bestemt hjertefrekvens vil gi lavere hastigheter. Likevel vil det å løpe med en lavere hastighet under forhold som ikke er optimale med tanke på temperaturer og terreng, vil gi ønsket intensitet på treningen, selv om hastigheten er lavere. Hvis hensikten din med løpetreningen er å løpe med en bestemt hastighet, bør ikke hjertefrekvensen være veiledende for hvordan du skal trene. Men hvis intensitet er det viktigste når du trener løping, kan det å overvåke hjertefrekvensen være veldig nyttig. Å trene etter puls kan være en god for løpere, så lenge de har kunnskap om hvordan denne vil variere basert på ulike faktorer nevnt tidligere i denne artikkelen.

Relaterte artikler:

Pusteteknikk når du løper

Stegfrekvens når du trener løping

Annonse fra ICEJubileumstilbud! Få 1.500 kr i rabatt på Apple Iphone!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her