Hjertefrekvens når du trener

0
188
Hjertefrekvens når du trener
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Å bruke hjertefrekvens når du trener løping kan være et viktig verktøy for at du skal trene med riktig intensitet. Lær hva du må ta hensyn til når du trener etter puls!

Bruke hjertefrekvens når du trener løping

Intensitet når du trener løping er ikke nødvendigvis den samme ved samme hastighet når du løper. Under varme forhold må hjertet jobbe hardere under hvilken som helst hastighet enn ved kaldere temperaturer, på grunn av at mer blod mer avledet til huden for å kjøle ned. Derfor er det viktig å forstå at det å løpe i forskjellige temperaturer kan og vil påvirke hjertefrekvensen din når du trener.

Med mer blod avledet til huden for å kjøle ned, og samme påkrevd mengde for å forsyne muskulaturen med oksygenrikt blod, vil det være en økning i blodgjennomstrømning noe som vil øke hjertefrekvensen. Hvis du måler hastigheten under slike forhold, vil den være lavere en forventet. Det samme prinsippet vil gjelde når du løper i motvind eller i bakker. Å trene med en bestemt hjertefrekvens vil gi lavere hastigheter. Likevel vil det å løpe med en lavere hastighet under forhold som ikke er optimale med tanke på temperaturer og terreng, vil gi ønsket intensitet på treningen, selv om hastigheten er lavere. Hvis hensikten din med løpetreningen er å løpe med en bestemt hastighet, bør ikke hjertefrekvensen være veiledende for hvordan du skal trene. Men hvis intensitet er det viktigste når du trener løping, kan det å overvåke hjertefrekvensen være veldig nyttig. Å trene etter puls kan være en god for løpere, så lenge de har kunnskap om hvordan denne vil variere basert på ulike faktorer nevnt tidligere i denne artikkelen.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Pusteteknikk når du løper

Stegfrekvens når du trener løping

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!