Hjertebank etter trening

0
367
Hjertebank etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Det kan være alarmerende å føle hjertebank etter trening, eller til og med mens du trener. Lær mer om hjertebank etter trening.

Hjertebank etter trening

Følelsen av hjertebank, eller at «hjertet ditt hopper over et slag», kan være et tegn på en potensielt livstruende hjertetilstand, eller er kanskje ikke relatert til hjertet ditt i det hele tatt. Slutt å trene og oppsøk legen din for å finne den underliggende årsaken til din uregelmessige hjerterytme. Hvis du opplever en uregelmessig hjerterytme etter løping eller mens du trener, må du øyeblikkelig søke legehjelp. Brystsmerter som oppstår ved anstrengelse, men lettes med hvile, er et av de tidligste advarseltegnene for et fremtidig hjerteinfarkt.

Forstå hjertebank

Hvis du har følt at hjertet flagrer, banker tung eller veldig raskt, har du sannsynligvis opplevd hjertebank. I tillegg til unormale følelser i brystet, kan du også føle disse følelsene i nakken eller halsen. Hvis disse sensasjonene bare oppstår en gang i blant og forsvinner raskt, er det sannsynligvis ingen grunn til bekymring. Imidlertid, hvis du har smerter eller ubehag i brystet, pustevansker eller føler deg svak, eller hvis du plutselig er forvirret, må du øyeblikkelig oppsøke lege. Dette kan være tegn på en mer alvorlig hjertetilstand. Smerter eller ubehag kan også spre seg til nakken, øvre del av ryggen, kjeve eller arm.

Trening og hjertebank

Det er mange grunner til at du kan oppleve hjertebank med trening. Tenk på hva du har spist og drukket før treningen. Hjertebank kan være forårsaket av lavt blodsukker, dehydrering, lave kaliumnivåer eller for mye koffein. Spis et lite måltid bestående av karbohydrater og protein to til tre timer før du trener, for å unngå ubehag på grunn av dette. Det vil tillate kroppen å fordøye maten din og bruke den som drivstoff for trening.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Ikke bare drikk vann mens du trener. Sørg for å holde deg hydrert ved å drikke vann hele dagen og overvåke fargen på urin. Jo lysere det er, jo bedre er hydratiseringsnivået ditt. Hvis treningen vil vare lenger enn en time, drikk en sportsdrikk under trening for å fylle opp elektrolytter. Følg med koffeininntaket ditt også. I tillegg til å se på inntaket av kaffe og brus, må du huske å lese etikettene på treningstilskuddene dine – mange av disse inneholder store mengder koffein for å øke energinivået.

Hvis du er syk, er det mer sannsynlig at du får hjertebank når du trener. Risikoen for denne bivirkningen øker hvis du har feber eller tar visse medisiner. Underliggende medisinske tilstander, som anemi og hypertyreose, kan også forårsake hjertebank. Hvis du opplever sterke følelser eller har mye stress, har du også større sannsynlighet for å få hjertebank.

Hvordan håndtere hjertebank

Når du opplever hjertebank, må du ta hensyn til den spesifikke aktiviteten du utfører. Ta pulsen og se om den føles uregelmessig. Vær oppmerksom på andre fysiske symptomer du opplever. Snakk med legen din om symptomene dine. Det kan være nødvendig å teste for å finne den underliggende årsaken til hjertebanken. Behandlingen kan være så enkel som stressreduksjonsteknikker eller forbedre kostholdet ditt.

Relaterte artikler:

Kjerringråd mot hjertebank

Overgangsalder hjertebank

Annonse fra X-LIFE