Hjelp til å gå ned i vekt

En diett som er rik på hele matvarer og planter, for eksempel middelhavskosthold, kan bedre hjelpe deg med å opprettholde en metthetsfølelse. Lær mer om hvordan du kan gå ned i vekt.

For å gå ned i vekt eller opprettholde en sunn vekt kan du gjøre følgende endringer i kostholdet ditt:

  • Spis mer av ikke-stivelsesholdige grønnsaker. En god tommelfingerregel er at hvis den vokser over bakken og du kan spise den rå, er den sannsynligvis ikke stivelsesholdig.
  • Frukt og bær. Bær er spesielt gode, men de fleste frukter er bra så lenge du ikke spiser for store mengder.
  • Fiberrike karbohydrater som fullkorn, belgfrukter og bønner.
  • Umettet fett som de som finnes i olivenolje og fisk.
  • Proteiner av høy kvalitet som linser, laks og skalldyr.

Disse matvarene kan også hjelpe for din mentale helse. Når du har et sunt kostholdsmønster, får det hormonene tilbake i balanse. Det har en gunstig effekt på humør og følelsesmessig velvære.

Et sunt kosthold betyr ikke at du må ofre noe

Hvis kostholdet ditt består av mindre sunn mat, kan du tro at du må ofre noe. Men det ikke er tilfelle: Når du har et sunt kosthold av høy kvalitet, bør du ikke føle deg fratatt noe når det gjelder maten du liker.

Hvis du føler at du må ofre maten du liker, vil det mest sannsynlig sabotere din evne til å opprettholde en sunn vekt. Du kan komme til å overspise eller droppe det sunne kostholdet ditt fordi det gjør deg ulykkelig.

Og et kosthold av høy kvalitet betyr å velge de sunne matvarene mesteparten av tiden. Du kan fortsatt finne plass til mat som pizza, pommes frites og iskrem. Hvis det er spesifikke matvarer som ikke faller under det sunne kostholdet, kan du fortsatt spise denne maten jevne mellomrom. Du kan bare ikke ha dem hver dag, eller flere ganger om dagen. Et måltid i helgene, eller en liten godbit hver dag, er greit.

Trening er avgjørende for god helse

Det er viktig å ikke overse trening når det gjelder å opprettholde sunn vekt. Det er veldig viktig å ha en fysisk aktiv livsstil for å opprettholde en sunn vekt og ha optimal helse. Styrketrening hjelper deg med å unngå tap av mager kroppsmasse og muskler som følger med aldring. Og å bygge muskelmasse kan øke stoffskiftet og hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt. Aerob trening i minst 150 minutter hver uke er også viktig for god helse.

Hvordan måle fremdriften din

Du trenger ikke å telle kalorier eller veie deg selv. Hvis du spiser riktig mat, kan du spise til du er mett. Du kan følge fremdriften din etter hvordan klærne dine passer, og ved å måle midjeomkretsen din med noen få ukers mellomrom. Det er en viktig markør fordi magefett er mer sannsynlig å være knyttet til type 2 diabetes, hjertesykdom og andre kroniske sykdommer.

Relaterte artikler:

Kosthold for å gå ned i vekt

Hvordan senke blodsukkeret og gå ned i vekt

Om forfatteren