HIIT trening og restitusjon

0
80
HIIT trening og restitusjon

Høyintensitet trening vil kreve mye energi og være belastende for kroppen din. Lær mer om hvordan du skal restituere når du trener HIIT intervaller.

HIIT intervaller og restitusjonstid

HIIT trening kan være korte intervaller med tilnærmet maksimal intensitet, med korte «pauser» med moderat intensitet. Dette er anaerob trening, som vil si at du trener med et stadig større underskudd av oksygen. Anaerob trening gjennom HIIT intervaller krever mer energi enn det som blir produsert gjennom aerobe prosesser. Produksjonen av melkesyre vil starte, og det vil etter kort tid bli en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Du kan oppleve og bli stiv i muskulaturen. Anaerob trening med HIIT intervaller forbedrer musklenes evne til å jobbe uten nok tilført oksygen. Når du trener anaerobt med HIIT intervalltrening, vil det kreve lenger restitusjonstid. Hvor lenge du må restituere vil variere fra individ til individ, men kroppen trenger lenger tid på å reparere muskulaturen og restituere i etterkant av HIIT trening. Derfor er det viktig at du påregner tilstrekkelig med restitusjon etter denne type trening.

Hvordan restituere etter HIIT trening

Det er sjelden HIIT trening varer lenger enn 30 minutter, men det er lenge nok når du trener med maksimal intensitet! Er du uvant med HIIT trening, kan det godt være at du bare greier noen få minutter før du må kaste inn håndkleet. Restitusjonstiden vil følgelig være avhengig av hvor lenge du har trent HIIT, og hvor hardt du har løpt intervallene. En tommelfingerregel kan være at du lytter til kroppen og kjenner etter hvordan muskulaturen er i dagene etter HIIT intervallene. Er du veldig stiv og støl, er det et tegn på at du trenger lenger restitusjon. Du bør ha fullstendig hvile eller restitusjonstrening dagen etter HIIT treningsøkter. Restitusjonstrening bør alltid gjennomføres med svært lav intensitet. Du bør også tenke igjennom frekvensen på HIIT trening. HIIT intervaller er ikke trening du bør gjennomføre for mye av. Unntaket er hvis du trener for sprintdistanser. Skaderisikoen øker når du trener med så høy intensitet, så du må være ekstra nøye med tanke på å restituere nok etter intervalltrening med HIIT.

Relaterte artikler:

Effekt av HIIT trening

HIIT trening for nybegynnere