HIIT trening hver dag

0
37
HIIT trening hver dag

Lær mer om du kan trene HIIT hver dag eller ikke, og hvordan du i så fall kan legge opp den høyintensitive treningen for å trene så ofte som mulig.

Hva er HIIT trening

HIIT intervaller er en måte å trene opp hurtighet og aerob utholdenhet på, der du veksler mellom korte intervaller med intens anaerob trening, og «pauser» der du løper med moderat intensitet. Denne treningen opprettholder du inntil du er for utmattet til å fortsette. HIIT trening kan du gjennomføre med forskjellige typer trening, eksempelvis løping, sykling, romaskin eller andre former for utholdenhetstrening. Du kan til og med gjennomføre høyintensitiv trening med å gå raske turer, hvis du er utrent eller i dårlig form. Selv om det ikke er noen bestemt varighet på hiit trening, varer disse intense treningsøktene vanligvis under 30 minutter, med tider som varierer basert på en den enkeltes formnivå. Varigheten av HIIT intervalltrening vil naturlig avhenge av intensiteten på intervallene. Også nybegynnere kan trene HIIT intervaller, men det forutsetter at du gjennomfører de med en intensitet og mengde tilpasset ditt formnivå. Høy intensitet på trening, kan medføre en høyere risiko for å bli skadet. Nybegynnere starte med noen få intervaller på 15-20 sekunder, med tilsvarende lengde på pausen mellom hvert intervall.

Gjennomføre HIIT trening hver dag eller ikke

De aller fleste av oss kan og bør ikke gjennomføre HIIT trening hver dag. Når det er sagt, så vil det være store individuelle variasjoner med tanke på hvor raskt den enkelte restituerer. Og det er nettopp restitusjonstiden som vil være avgjørende for om du kan gjennomføre HIIT intervaller hver dag eller ikke. Hvis du skal følge treningsregimet til HIIT, vil de aller fleste av oss ikke være i stand til å restituere tilstrekkelig til neste dag, og et akkumulert behov for restitusjon vil bygge seg opp. Resultatet kan på sikt bli overbelastning og i verste fall skader. Du må alltid prioritere restitusjon når du gjennomfører høyintensitet trening med HIIT. En annen grunn til at du ikke bør trene HIIT hver dag, er at du ikke vil ha optimal formutvikling ved å trene hardt hver dag. Eliteutøvere og mosjonister vil ha en best mulig formutvikling der så mye som 80 prosent av treningen bør bli gjennomført med lav intensitet. Legg inn heller HIIT intervaller i de 20 prosentene der du skal trene med moderat til hard intensitet.

Når du kan øke frekvensen med HIIT trening

Trener du for sprintdistanser eller har perioder i treningsprogrammet ditt der du trener eksplosiv hurtighet, kan det være at du kan øke frekvensen på HIIT intervaller. Det forutsetter i så fall at du restituerer fullt ut før du går i gang med neste HIIT treningsøkt. Lytt til kroppen og la den bestemme når du er klar for neste økt med maksimal intensitet.

Relaterte artikler:

Høyintensitet trening med intervaller

HIIT trening og restitusjon