HIIT trening for å komme i form

0
61
Hiit trening for å komme i form

Høyintensitet intervalltrening (HIIT), også kalt høyintensiv intermitterende trening (HIIE) eller sprintintervalltrening (SIT), er en form for intervalltrening der du virkelig får testet hva du tåler.

Hva er HIIT trening?

HIIT er en måte å trene opp utholdenhet, som veksler mellom korte perioder med intens anaerob trening med mindre intense restitusjonsperioder, inntil du er for utmattet til å fortsette. Selv om det ikke er noen bestemt varighet på hiit trening, varer disse intense treningsøktene vanligvis under 30 minutter, med tider som varierer basert på en den enkeltes formnivå. Varigheten av HIIT vil også avhenge av intensiteten på intervalltreningen.

HIIT-treninger kan gi forbedret aerob utholdenhet og kapasitet, og gjøre kroppen mer effektiv i å lagre og omsette glukose. Sammenlignet med lengre intervalløkter er det ikke sikkert at HIIT er like effektivt for blant annet å gå ned i vekt, eller forbedre muskel- og beinmasse. Imidlertid har forskning vist at HIIT trening førte til betydelige reduksjoner i fettmassen i hele kroppen. Noen forskere bemerker også at HIIT krever et ekstremt høyt motivasjonsnivå, og stiller spørsmål rundt om befolkningen generelt kan tåle belastningen det er å gjennomføre HIIT trening.

Hvordan gjennomføre HIIT trening

HIIT treningsøkter består vanligvis av en oppvarmingsperiode, etterfulgt av flere repetisjoner av trening med høy intensitet. Restitusjonen består av trening med moderat intensitet. Til slutt er det en periode for å jogge ned. HIIT trening med høy intensitet bør gjøres på tilnærmet maksimal intensitet. En snillere variant av HIIT kan bli gjennomført med noe lavere intensitet. Antall repetisjoner og lengde på disse men kan være så lite som tre repetisjoner med bare 20 sekunder intens trening. De spesifikke øvelsene som ble utført med høy intensitet, varierer. Det meste av forskningen på HIIT er gjort med hjelp av ergometersykkel, men andre øvelser som et roe-ergometer, løping, trappeløping og motbakketrening kan også være effektivt.

Det er ingen spesifikk formel for HIIT trening. Avhengig av den enkeltes formnivå, kan moderat nivåintensitet være tilsvarende gange. En vanlig formel innebærer et forhold på 2: 1 mellom høy intensitet og restitusjon, eksempelvis 30–40 sekunder hard sprint, som veksler med 15–20 sekunder med jogging eller gange, helt til du ikke orker mer.

Hele HIIT-økten kan vare mellom fire og tretti minutter, noe som betyr at dette kan være en effektiv måte å trene på når du har lite tid til rådighet. Bruk av en pulsklokke anbefales for å holde nøyaktige tider, antall runder og intensitet.

HIIT trening

HIIT trening kan være en effektiv måte å komme i form på. Varm opp skikkelig før du går i gang med HIIT trening, gjennomføre treningen med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Selv om HIIT trening kan også bli gjennomført av utrente, er ikke HIIT trening det første du bør sette i gang med som nybegynner, da det kan tære hardt på motivasjonen.

Relaterte artikler:

Sprintintervaller

Hvordan trene med hard intensitet