Hiit intervalltrening

0
77
Hiit intervalltrening

Ønsker du teste ut grensene for hvor mye du greier med tanke på intervalltrening? Da kan HIIT intervaller, eller høyintensitet intervaller være noe for deg.

Hva er HIIT intervaller?

HIIT intervaller er en måte å trene opp aerob utholdenhet på, der du veksler mellom korte intervaller med intens anaerob trening, og «pauser» der du trener med moderat intensitet. Denne treningen opprettholder du inntil du er for utmattet til å fortsette. Selv om det ikke er noen bestemt varighet på hiit trening, varer disse intense treningsøktene vanligvis under 30 minutter, med tider som varierer basert på en den enkeltes formnivå. Varigheten av HIIT intervalltrening vil naturlig avhenge av intensiteten på intervallene.

Hvem passer HIIT intervaller for

Med tilnærmet maksimal intensitet på høyintensitet intervaller, kan det virke som om HIIT intervaller ikke er for folk flest, og dette er ikke trening som anbefales til det brede lag i befolkningen. Likevel, det er mulig å gjennomføre HIIT intervalltrening på alle formnivå, der det tas utgangspunkt i eget formnivå. Du må være motivert for å gjennomføre HIIT trening, og det spesielt viktig å varme opp skikkelig i forkant, før du trener HIIT intervaller, siden trening med høyere intensitet kan gi en økt skaderisiko.

Hvordan trene HIIT intervaller

En vanlig formel når du skal gjennomføre høyintensitet trening med HIIT, er å bruke størrelsesforhold 2:1, der du gjennomføre HIIT intervaller på 30-40 sekunder med tilnærmet maksimal intensitet, og roligere perioder med en varighet på 15-20 sekunder. Hvor mange repetisjoner du skal ta, vil som nevnt avhenge av intensiteten på HIIT intervallene, og også ditt formnivå. Det er sjelden HIIT trening varer mer enn 30 minutter, så dette kan være meget effektiv trening for deg som har lite tid til rådighet når du skal trene.

Relaterte artikler:

HIIT trening for å komme i form

HIIT treningsregimer