HIIT intervaller i motbakker

0
58
HIIT intervaller i motbakker

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre effektiv intervalltrening med å gjennomføre HIIT intervaller i motbakker.

Hva er HIIT intervalltrening?

HIIT intervaller er en måte å trene opp aerob utholdenhet på, der du veksler mellom korte intervaller med intens anaerob trening, og «pauser» der du løper med moderat intensitet. Denne treningen opprettholder du inntil du er for utmattet til å fortsette. Selv om det ikke er noen bestemt varighet på hiit trening, varer disse intense treningsøktene vanligvis under 30 minutter, med tider som varierer basert på en den enkeltes formnivå. Varigheten av HIIT intervalltrening vil naturlig avhenge av intensiteten på intervallene.

Motbakketrening med HIIT intervaller

Å trene HIIT intervaller kan være effektivt, da du raskt kommer opp i høy intensitet når du løper i motbakker. Å trene med høy intensitet i motbakker kan være mer skånsomt for beina, og du får også trent opp løpeteknikken i motbakkene. HIIT intervaller i motbakker trenger ikke være lange, fordi du raskt kommer opp i høy intensitet når du gjennomfører motbakkeintervaller. Motbakketrening med HIIT intervaller kan passe for alle løpere uavhengig av formnivå, men du må være motivert for å greie å gjennomføre denne type høyintensitet trening.

Hvordan trene HIIT intervaller i motbakker

Ta utgangspunkt i en lenger motbakke med 5-7 grader stigning, slik at du kan trene HIIT intervaller kontinuerlig over en periode på alt fra 5-30 minutter. Hvor lenge du greier å holde på med HIIT intervaller, vil blant annet avhenge av hvor hardt du løper dem, motivasjon og eget formnivå. Lengden på HIIT intervallene kan være alt fra 20-40 sekunder, der du løper med tilnærmet maksimal intensitet. Som «pause» mellom hvert intervall, løper du med moderat intensitet i 10-20 sekunder, altså halve tiden det tar å gjennomføre HIIT intervallet. Ha som mål å øke antall HIIT intervaller du gjennomfører, fra gang til gang.

Relaterte artikler:

HIIT intervalltrening

HIIT trening for å komme i form