Hetetokter overgangsalder kjerringråd

0
430
Hetetokter overgangsalder kjerringråd
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hetetokter er vanlig i perioden før og under overgangsalder. Lær mer om kjerringråd mot hetetokter ved overgangsalder.

Kjerringråd mot hetetokter i overgangsalder

Vasomotoriske symptomer, eller hetetokter og nattesvette, er de vanligste symptomene på perimenopause og overgangsalder. Perimenopause er perioden før overgangsalder, når disse symptomene begynner. Denne perioden varer i gjennomsnitt i 4 år, men kan vare mye lenger. Overgangsalder er tiden i en kvinnes liv når hun ikke har hatt en menstruasjon på minst et år. Hun kan fortsette å oppleve hetetokter og nattesvette, men de vil sannsynligvis forekomme sjeldnere. Detaljene om nøyaktig hvordan hetetokter fungerer er fortsatt ikke fullt ut forstått. Imidlertid antyder mest forskning at mangel på østrogen forstyrrer kroppens evne til å kontrollere temperaturen.

Mens hormonerstatningsmedisiner kan hjelpe til med å behandle alvorlige tilfeller, kan naturlige midler redusere intensiteten og hyppigheten av hetetokter.

Livsstiltips

Det er mange måter kvinner som opplever hetetokter kan få lindring av symptomer. Å identifisere situasjoner som utløser hetetokter kan hjelpe kvinner å unngå dem. Anbefalte livsstiltips som kan bidra til å redusere hetetokter inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Å identifisere triggere og unngå dem

Faktorene som øker frekvensen og alvorlighetsgraden av hetetokter varierer fra kvinne til kvinne. Vanlige utløsere inkluderer:

  • varmt vær
  • understreke
  • krydret eller varm mat og drikke
  • alkohol

De fleste kvinner trenger ikke å unngå triggerpunkter helt, men å vite hvilke spesifikke faktorer som forverrer hetetokter gjør at kvinner kan takle dem når de oppstår.

Slutte å røyke

Røyking kan øke hastigheten på begynnelsen av overgangsalderen, og øke alvorlighetsgraden av symptomer, spesielt hetetokter.

Gå ned i vekt

Overvekt og en usunn kroppsvekt antas å øke intensiteten og hyppigheten av hetetokter.

Drikke kaldt vann

Å drikke kaldt vann eller ha det over ansiktet og håndleddene, kan hjelpe til med å raskt avkjøle kroppen under hetetokter. Å ha en kald dusj eller skylle ansiktet og håndleddene under kaldt vann, hjelper til med å senke kroppstemperatur enda raskere. Å holde seg hydrert kan også bidra til jevn kroppstemperatur.

Avslapningsteknikker og øvelser

Stress forårsaker frigjøring av et stoff som kalles epinefrin, som øker kroppstemperaturen og svetten. Avslappende aktiviteter kan bidra til å redusere alvorlighetsgraden og hyppigheten av hetetokter. Avslapningsteknikker som yoga, Tai Chi og meditasjon kan bidra til å redusere frekvensen av hetetokter.

Anbefalte avslapningsøvelser inkluderer:

  • yoga
  • mekling
  • Tai chi
  • akupunktur
  • samtaleterapi
  • massasje
  • pusteøvelser
  • holde seg rolig

Intensiteten av hetetokter kan gi en følelse av panikk og forsterke symptomene. Hvis du stresser for å finne lettelse, for eksempel et fuktig håndkle, kan det øke kroppstemperaturen.

Å ha et sunt kosthold

Næringsstoffer, spesielt proteiner og fett, hjelper deg med sunn hormon- og nervesignalering. Et sunt og balansert kosthold kan også redusere endringer i blodsukkeret, som forårsaker lignende symptomer som hetetokter. Kvinner bør spise mat med mye omega-3-fettsyrer, for eksempel kaldtvannsfisk eller malt linfrø, eller vurdere et fiskeoljetilskudd.

Relaterte artikler:

Nyrestein kjerringråd

Kjerringråd mot leamus

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR 

1000,-