Hetetokter angst

0
278
Hetetokter angst
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hetetokter kan komme av angst eller andre årsaker. Lær mer om hvorfor du får hetetokter, og hvordan du kan forebygge dem.

Hva er hetetokter?

En hetetokt er den plutselige følelsen av varme i overkroppen, som vanligvis er mest intens over ansiktet, nakken og brystet. Huden din kan rødne, som om du rødmer. En hetetokt kan også forårsake svette. Hvis du mister for mye kroppsvarme, kan du føle deg nedkjølt etterpå. Nattesvette er hetetokter som skjer om natten, og de kan forstyrre søvnen din.

Hetetokter angst

Selv om andre medisinske forhold kan forårsake dem, som angst, skyldes hetetokter ofte overgangsalderen – tiden da menstruasjonsperioder blir uregelmessige og til slutt stopper. Faktisk er hetetokter det vanligste symptomet i overgangsalderen.

Det finnes en rekke behandlinger for belastende hetetokter.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Symptomer

Under en hetetid kan du ha:

  • En plutselig varmefølelse som sprer seg gjennom brystet, nakken og ansiktet
  • Et skyllet utseende med rød, flekkete hud
  • Rask hjerterytme
  • Svette, mest på overkroppen
  • En kjølt følelse når hetetokt slipper opp
  • Følelser av angst

Frekvensen og intensiteten av hetetokter varierer blant kvinner. Hetetokter kan være milde eller så intense at de forstyrrer de daglige aktivitetene. De kan skje når som helst på dagen eller natten. Nattesvette kan vekke deg fra søvn og kan forårsake søvnforstyrrelser på lang sikt. Hvor ofte hetetokter oppstår varierer blant kvinner, men de fleste kvinner som rapporterer å ha hetetokter opplever dem daglig. I snitt vedvarer blitzsymptomer i mer enn syv år. Noen kvinner har dem i mer enn 10 år.

Hvordan forebygge hetetokter

Du kan ikke kontrollere nervesystemet ditt. Kampen eller fluktresponsen er spesielt designet for å sikre at du i tilfelle faktisk fare tar den riktige beslutningen om å kjempe eller flykte. Mens angst kan være plagsomt, er dets biologiske formål fremdeles veldig nyttig, og uten det ville du være i alvorlig fare når du blir møtt med en situasjon som bør føre til at kampen eller fluktresponsen reagerer. Så du kan ikke bare «slå av». Men du kan påvirke graden av at de forstyrrer livet ditt, og redusere angsten i seg selv for å forhindre hetetokter. Mange prøver følgende:

Bruk komfortable klær. Selv om hetetokter oppstår internt, påvirkes de fortsatt av miljøet ditt – spesielt med tanke på det generelle komfortnivået. Å ha på deg behagelige, passe klær og ha ekstra klær for hånden, gjør at du enkelt kan skifte eller legge til lag med klær for å justere kroppstemperaturen. Løsere klær kan også være nyttig, siden svetten din ikke legger seg i dem.

Stå opp fra sengen. Mange synes det er nesten umulig å sove når de lider av nattesvette. Hvis det beskriver situasjonen din, ikke vent. Stå opp og gå litt rundt i hjemmet eller les en bok. Det vil hjelpe deg å roe deg ned, redusere ubehaget ved å sove på et svett laken, og forebygge at sinnet fokuserer for mye på hvordan du føler deg.

Roe ned tankene dine. Hetetokter kan drives av tanker. Hvis du besetter en enkelt tanke og det ser ut til å øke kroppsvarmen din, kan du finne en måte å få den tanken ut av hodet. Du kan prøve en distraksjon, men et bedre verktøy er bare å skrive ned tanken i en journal eller på et stykke papir. Når tankene dine er på papiret, bekymrer sinnet deg mindre for dem.

Avslapningsteknikker. Avslapningsstrategier er ikke så effektive for å kontrollere hetetokter, som for bare å kontrollere angst, fordi når hetetoktene kommer, er det vanligvis for sent å stoppe den. Men hvis du kontrollerer stresset ditt, kan det redusere hvor lang tid hetetoktene varer. Populære avslapningsteknikker er dyp pusting, progressiv muskelavslapping og visualisering.

Drikk vann. Å drikke vann stopper kanskje ikke hetetoktene, men det vil sikre at du føler deg bedre når det er over. Svette kan ta mye fuktighet ut av kroppen din, og det er viktig å fylle på igjen med væske. I tillegg er det mange som synes at det å drikke vann er beroligende.

Når du skal oppsøke lege

Hvis hetetokter påvirker dine daglige aktiviteter eller nattesøvn, bør du vurdere å se legen din for å diskutere behandlingsalternativer.

Relaterte artikler:

Trykk i brystet angst

Angst mageproblemer

Annonse fra X-LIFE