Her er en rask kur for løping

0
27
Her er en rask kur for løping

Sliter du med å komme i gang med løping eller trene regelmessig? Lær hvordan du enkelt kan gjøre løping til en rutine og en motiverende og lystbetont treningsform.

Bli en løper

Løping er en av de mest effektive treningsformene du kan velge, og løping er ikke så kjedelig og hardt som en del skal ha det til. De som forteller deg hvor hardt og kjedelig løping er, har mest sannsynlig hatt en eller flere dårlige opplevelser med løpetrening, ofte på grunn av trening som ikke er tilpasset formnivået til løperen. Løping handler ikke om å trene mest mulig, hardest mulig, på kortest mulig tid. Trener du på denne måten vil det på mange måter gi motsatt effekt; Du stagnerer, og risikerer i verste fall å bli overtrent og skadet. Løping handler om å ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, hele tiden i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler. Trener du på denne måten vil du hele tiden være motivert for løping, fordi du hele tiden har full kontroll på løpetreningen du gjennomfører. Løping har for mange et ufortjent dårlig rykte, fordi løping kan være så hardt du bare vil, og hvem vil lovprise trening der du tar i til du ligger og spyr i grøfta? Legg alle myter om løping til side og bli en løper du også!

Gjør løping til en rutine

Første bud som fersk løper er å gjøre løping til en rutine. For å gjøre løping til en rutine, må du trene regelmessig. For at du skal greie å trene regelmessig må du trene på en måte som gjør det mulig for deg å trene løping over en periode på alt fra 2-8 måneder. Det er hva som må til for at løping skal bli en rutine. Løpetreningen bør være lystbetont. Ha en overvekt av trening med lav intensitet den første perioden, med innslag av trening med moderat intensitet innimellom de rolige treningsøktene. Treningsmengden må ikke være for stor, og du må sørge for tilstrekkelig med restitusjon. Den første tiden når du trener løping er kritisk, og det er ikke uvanlig med tilbakefall der du mister motivasjonen og lar være å trene løping. Det er helt greit, bare du etter en kortere pause starter opp igjen og fortsetter å trene løping. Noe tilbakeslag betyr ikke at du har mislykkes, men heller at du får testet deg selv og finne ut hva du er laget av.

Sett deg et mål for hva du vil oppnå med løping

Første steg for å bli en løper er å sette seg ett eller flere mål med løpetreningen. Det kan være at du ønsker å fullføre eller løpe en distanse på best mulig tid, eller at du ønsker å gå ned noen kilo i vekt. Uansett hva som er målet ditt med løpingen, vil det å ha spesifikke, realiserbare og tidsbestemte mål gjøre det enklere for deg å motivere deg for løpetrening.

Følg et enkelt og fleksibelt treningsprogram

Når har mål for hva du ønsker å oppnå med løping, kan du sette opp et enkelt og fleksibelt treningsprogram. Når du har et treningsprogram, er det enkelt å vite hva du skal trene, når, hvor mye og med hvilken intensitet. Treningen kan bli mer motiverende, og det vil være enklere å måle fremgang når du følger et strukturert treningsprogram.

Variere hvordan du trener løping

Variasjon når du trener løping er viktig både med tanke på motivasjon for løping, og for å ha en best mulig formutvikling. Variasjon når du trener løping kan også bidra til å redusere risikoen for skader. Variere med hva du trener av løping, hvor og på hvilket underlag du trener løping, og intensitet. Ha som et ambisiøst mål at ingen treningsøkt skal være lik. Selv små variasjoner i hvordan du trener kan være gull verdt.

Lytt til kroppen når du trener løping

Lytt til kroppen når du trener løping. Er du sliten, bør kanskje ta en hviledag, eller ta en rolig løpetur i stedet for intervalltrening. Når motivasjonen er på topp, vil hodet mer enn kroppen, men det er kroppen som alltid har rett. Ha en naturlig progresjon som til enhver tid er takt med hva kroppen din tåler. Det vil gi deg en kontinuerlig og god formutvikling, og vil også bidra sterkt til å redusere risikoen for skader.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i gang med løping

Fremgang når du trener løping