Hemmeligheten bak trening

0
245
Hemmeligheten bak trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan du skal komme i gang med trening og greie å opprettholde treningen, er kanskje enklere enn du tror. Lær mer om hemmeligheten bak livslang trening.

Trening er enklere enn du tror

Sliter du med å komme i gang med trening, og når du først trener så er det kun i kortere perioder? Du er ikke alene. Alle har vært igjennom faser der det har vært jo-jo trening. Du er inne på rett spor, men greier ikke helt å gjøre trening til en rutine. Og det er nettopp det som er nøkkelen til livslang trening; Rutine. For at du skal komme i gang og greie å opprettholde livslang trening, må treningen du gjennomfører være motiverende og lystbetont. Du må trene på en måte som gjør at du får lyst til å trene mer. Trening som er tilpasset ditt formnivå med tanke på treningsmengde og intensitet, er helt avgjørende, også at du varierer med hva du trener.

Hvordan gjøre trening til en rutine

For å gjøre trening til en rutine, må du trene regelmessig. Det er kanskje den viktigste årsaken til at du ikke greier å komme helt i gang med trening. Planlegge regelmessighet på treningen du skal gjennomføre, og hold deg til den planen, alltid. For at du skal greie å holde denne planen, er det viktig at du ikke gaper over for mye. Vær realistisk på hvor mye trening som du kan gjennomføre i løpet av en uke. Hvor mye trening du skal gjennomføre, avhenger også av hva du trener. Er du utrent og skal trene løping, kan 2-3 ganger hver uke være nok, men da skal du trene 2-3 ganger hver uke. For at du skal etablere trening som en rutine er det kun sykdom som er gyldig grunn for ikke å trene. Hvor lang tid det tar for å etablere trening som en rutine, vil variere fra individ til individ, og hvor konsistent du er med tanke på å trene. Jo bedre kontinuitet du har i treningen, jo kortere tid vil du antakelig bruke på å gjøre trening til en rutine.

Hvordan trene etter formnivå

Når motivasjonen er på topp, er det fort gjort å trene for mye og for hardt. Det vil sjelden være smart fordi motivasjonen vil ubønnhørlig synke etter en periode, og da vil du få problemer med å opprettholde treningen på samme nivå. Da er det bedre å hele tiden trene med utgangspunkt i ditt formnivå. Trene med en mengde og intensitet som hele tiden er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler. Ha en gradvis økning i treningsmengde, men ikke mer enn at du har full kontroll på hvor mye du trener og med hvilken intensitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Trene med lav intensitet

Å ha en hovedvekt av trening med lav intensitet gjør treningen mer motiverende og reduserer risikoen for å bli skadet. Du har også god treningseffekt av å trene med lav intensitet. Kroppen blir sterkere og du kan øke din aerobe kapasitet. 4 av 5 treningsøkter du gjennomfører kan være med lav intensitet. Resterende trening kan være med moderat til hard intensitet.

Trening med nok restitusjon

Restitusjon er din nøkkel for å bli i bedre form. Det er når du restituerer at du blir sterkere, raskere og mer utholdende. Restitusjon forebygger skader, bygger overskudd og gjør deg motivert for mer trening. Planlegge restitusjon på lik linje med treningen du gjennomfører. La det gå sport i å trene for å restituere, ikke omvendt.

Relaterte artikler:

Hvordan få motivasjon for trening

Fremgang når du trener løping

Annonse fra X-LIFE