Helsegevinster ved fysisk aktivitet

0
42
Helsegevinster ved fysisk aktivitet
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



Fordelene med trening strekker seg langt utover vektkontroll. Lær mer om helsegevinster ved regelmessig, fysisk aktivitet.

Forskning viser at regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å redusere risikoen for flere sykdommer og helsemessige forhold og forbedre din generelle livskvalitet. Regelmessig fysisk aktivitet kan beskytte deg mot følgende helseproblemer:

Hjertesykdom og hjerneslag

Daglig fysisk aktivitet kan bidra til å forhindre hjertesykdommer og hjerneslag ved å styrke hjertemuskelen, senke blodtrykket, øke nivåene av høy tetthet lipoprotein (HDL) (godt kolesterol) og senke lavdensitet lipoprotein (LDL) nivåer (dårlig kolesterol), forbedre blodstrømmen og øke hjertets arbeidskapasitet. Optimalisering av hver av disse faktorene kan gi ytterligere fordeler ved å redusere risikoen for perifer vaskulær sykdom.

Høyt blodtrykk

Regelmessig fysisk aktivitet kan redusere blodtrykket hos de med høyt blodtrykk. Fysisk aktivitet reduserer kroppsfett, som er assosiert med høyt blodtrykk.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Ikke-insulin-avhengig diabetes

Ved å redusere kroppsfett kan fysisk aktivitet bidra til å forhindre og kontrollere denne typen diabetes.

Fedme

Fysisk aktivitet bidrar til å redusere kroppsfett ved å bygge eller bevare muskelmasse og forbedre kroppens evne til å bruke kalorier. Når fysisk aktivitet kombineres med riktig ernæring, kan det bidra til å kontrollere vekten og forhindre overvekt, en viktig risikofaktor for mange sykdommer.

Ryggsmerter

Ved å øke muskelstyrken og utholdenheten og forbedre fleksibiliteten og holdningen, hjelper regelmessig trening til å forhindre ryggsmerter.

Osteoporose

Regelmessig vektbærende trening fremmer beindannelse og kan forhindre mange former for beintap forbundet med aldring.

Selvtillit og stressmestring

Studier av de psykologiske effektene av trening har funnet at regelmessig fysisk aktivitet kan forbedre humøret og selvfølelsen. Forskere har funnet ut at trening sannsynligvis vil redusere depresjon og angst og hjelpe deg med å håndtere stress bedre.

Uførhet

Løping og aerob trening har vist seg å utsette utviklingen av funksjonshemming hos eldre voksne.

Husk disse helsefordelene når du bestemmer deg for å trene eller ikke.

Relaterte artikler:

Hva gjør fysisk aktivitet med kroppen

Hvorfor er det viktig med fysisk aktivitet

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!