Helsefremmende livsstil

0
44
Helsefremmende livsstil
Foto: Marc Najera - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Kosthold, vekt, aktivitet, alkoholkonsum og røyking øker alle risikoen for tidlig død. Lær mer om en helsefremmende livsstil, og hvilken forskjell det kan utgjøre.

Sunn livsstil og lang levetid

Forskere fra Harvard T.H. Chan School of Public Health gjennomførte en massiv studie av innvirkningen av helsevaner på forventet levealder, ved hjelp av data fra sykepleiernes helsestudie (NHS) og Health Professionals Follow-up Study (HPFS). Dette betyr at de hadde data om et stort antall mennesker over en veldig lang periode. NHS inkluderte over 78 000 kvinner og fulgte dem fra 1980 til 2014. HPFS inkluderte over 40 000 menn og fulgte dem fra 1986 til 2014. Dette er over 120 000 deltakere, 34 års data for kvinner og 28 år med data for menn.

Forskerne så på NHS- og HPFS-data om diett, fysisk aktivitet, kroppsvekt, røyking og alkoholforbruk som var samlet inn fra regelmessig administrerte, validerte spørreskjemaer. Disse fem områdene ble valgt fordi tidligere studier har vist at de har stor innvirkning på risikoen for for tidlig død.

Her er hvordan helsefremmende vaner ble definert og målt:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

  • Sunt kosthold, som ble beregnet og vurdert basert på rapportert inntak av sunne matvarer som grønnsaker, frukt, nøtter, fullkorn, sunt fett og omega-3 fettsyrer, og usunne matvarer som rødt og bearbeidet kjøtt, sukkersøtede drikkevarer, transfett og natrium.
  • Fysisk aktivitetsnivå, som ble målt som minst 30 minutter per dag med moderat til kraftig aktivitet daglig.
  • Sunn kroppsvekt, definert som en normal kroppsmasseindeks (BMI), som er mellom 18,5 og 24,9.
  • Røyking, vel, det er ingen sunn mengde røyking. «Sunt» her betydde aldri å ha røykt.
  • Moderat alkoholinntak, som ble målt til mellom 5 og 15 gram per dag for kvinner, og 5 til 30 gram per dag for menn. Vanligvis inneholder en drink omtrent 14 gram ren alkohol. Det er 12 gram vanlig øl, 5 gram vin eller 1,5 gram destillert brennevin.

Forskere så også på data om alder, etnisitet og medisinbruk, samt sammenligningsdata fra National Health and Nutrition Examination Surveys og Centers for Disease Control and Prevention’s Wide-Ranging Online Data for Epidemiologic Research.

Kan en helsefremmende livsstil utgjøre en forskjell?

ikke overraskende utgjør sunne vaner en stor forskjell. I følge denne analysen hadde personer som oppfylte kriteriene for alle fem vanene, et betydelig lengre liv enn de som ikke hadde noen av de sunne vanene: 14 år lengre for kvinner og 12 år for menn (hvis de hadde disse vanene i en alder av 50 år). Folk som ikke hadde noen av disse vanene, var langt mer sannsynlig å dø for tidlig av kreft eller hjerte- og karsykdommer.

Forskere beregnet også forventet levealder etter hvor mange av disse fem sunne vanene folk hadde. Bare én sunn vane (og det spilte ingen rolle hvilken), forlenget forventet levealder med to år hos menn og kvinner. Ikke overraskende, jo flere sunne vaner folk hadde, jo lengre levetid.

Dette bekrefter tidligere, lignende forskning og mange tidligere lignende undersøkelser. En studie fra 2017 med data fra helse- og pensjonsstudien fant at personer på 50 år og eldre som hadde normal vekt, aldri hadde røykt og drakk alkohol med moderasjon, levde i gjennomsnitt sju år lenger. En mega-analyse fra 2012 av 15 internasjonale studier som inkluderte over 500.000 deltakere, fant at over halvparten av for tidlige dødsfall skyldtes usunne livsstilsfaktorer som dårlig kosthold, inaktivitet, fedme, overdrevent alkoholinntak og røyking. Og listen over støttende forskning fortsetter.

Så hva er den store utfordringen?

Som forfatterne av denne studien påpeker, brukes store ressurser på å utvikle fancy medisiner og andre behandlinger for sykdommer, i stedet for å prøve å forebygge dem. Dette er et stort problem.

Eksperter har antydet at den beste måten å hjelpe mennesker med å ha sunt kosthold og livsstilsendring er på befolkningsnivå, gjennom folkehelsearbeid og politiske endringer. Hvis vi har retningslinjer og lover som hjelper oss til å leve sunnere, kommer ikke store selskaper til å selge så mye hurtigmat, chips og brus.

Relaterte artikler:

Forebygge livsstilssykdommer

Hvordan endre livsstil

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!