Havregryn næringsinnhold

0
80
Havregryn næringsinnhold

Havregryn er en veldig god kilde til fiber, spesielt betaglukan, og inneholder mange vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Hel havre er den eneste matkilden til en unik gruppe antioksidanter som antas å beskytte mot hjertesykdom. På grunn av havre sine mange fordeler, som å senke blodsukkeret og kolesterolnivået, har det fått betydelig oppmerksomhet som helsekost. Havre blir oftest rullet eller knust og kan konsumeres som havregryn (grøt) eller brukes i bakevarer, brød, müsli og granola. Havre med fullkorn kalles havregryn. De blir oftest rullet eller knust til flate flak og lett ristet.

Lettkokt havregryn består av mer tynt valsede eller kuttede havre som absorberer vann mye lettere og dermed koker raskere. Kli, eller fiberrikt ytre lag av kornet, blir ofte konsumert separat som kornblanding, med mysli eller i brød.

Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om havre.

Havregryn næringsinnhold

Ernæringsfakta for 100 gram rå havre er:

  • Kalorier: 389
  • Vann: 8%
  • Protein: 16,9 gram
  • Karbohydrater: 66,3 gram
  • Sukker: 0 gram
  • Fiber: 10,6 gram
  • Fett: 6,9 gram
  • karbohydrater
  • Karbohydrater utgjør 66% av havre med tørr vekt.

Omtrent 11% av karbohydrater er fiber, mens 85% er stivelse. Havre har svært lite sukker, og bare 1% kommer fra sukrose.

Stivelse

Stivelse, som består av lange kjeder med glukosemolekyler, er den største komponenten i havre. Stivelsen i havre er annerledes enn stivelsen i andre korn. Den har et høyere fettinnhold og en høyere viskositet, som er dens evne til å binde seg med vann.

Tre typer stivelse finnes i havre:

  • Rast fordøyd stivelse (7%). Denne typen brytes raskt ned og tas opp som glukose.
  • Langsomt fordøyd stivelse (22%). Denne formen brytes ned og tas opp saktere.
  • Motstandsdyktig stivelse (25%). Motstandsdyktige stivelsesfunksjoner som fiber, slipper unna fordøyelsen og forbedrer tarmen helse ved å mate dine vennlige tarmbakterier.

Fiber

Hele havre inneholder nesten 11% fiber, og grøt inneholder 1,7% fiber. Størstedelen av fiberen i havre er løselig, for det meste en fiber som kalles betaglucan. Havre gir også uoppløselige fibre, inkludert lignin, cellulose og hemicellulose. Havre tilbyr mer løselig fiber enn andre korn, noe som fører til saktere fordøyelse, økt metthet og undertrykkelse av appetitt.

Løselig beta-glukaner av havre er unike blant fibre, da de kan danne en gel-lignende løsning med relativt lav konsentrasjon. Betaglukan består av 2,3–8,5% av rå, hele havre, mest konsentrert i havrekli. Havre betaglukaner er kjent for å senke kolesterolnivået og øke gallesyreproduksjonen. De antas også å redusere blodsukkeret og insulinnivået etter et karbo-rik måltid. Det har vist seg at daglig konsum av betaglukaner senker kolesterolet, spesielt LDL (dårlig) kolesterol, og kan dermed redusere risikoen for hjertesykdom.

Protein

Havre er en god kilde til protein av høy kvalitet ved 11–17% av tørrvekten, noe som er høyere enn de fleste andre korn. Det viktigste proteinet i havre – til 80% av det totale innholdet – er avenalin, som ikke finnes i noe annet korn, men ligner på belgfrukterproteiner. Det mindre proteinaveninet er relatert til hvetegluten. Imidlertid regnes ren havre som trygg for de fleste med glutenintoleranse.

Vitaminer og mineraler

Havre inneholder mange vitaminer og mineraler, inkludert:

  • Mangan. Dette spormineralet, vanligvis funnet i høye mengder i fullkorn, er viktig for utvikling, vekst og metabolisme.
  • Fosfor. Dette mineralet er viktig for beinhelse og vevsvedlikehold.
  • Kobber. Et antioksidantmineral som ofte mangler i det vestlige kostholdet, anses kobber som viktig for hjertehelsen.
  • Vitamin B1. Dette vitaminet, også kjent som tiamin, finnes i mange matvarer, inkludert korn, bønner, nøtter og kjøtt.
  • Jern. Som en komponent i hemoglobin, et protein som er ansvarlig for transport av oksygen i blodet, er jern helt essensielt i menneskets kosthold.
  • Selen. Denne antioksidanten er viktig for forskjellige prosesser i kroppen din. Lave selenivåer er assosiert med økt risiko for tidlig død og nedsatt immun- og mentalfunksjon.
  • Magnesium. Ofte mangler kostholdet, dette mineralet er viktig for mange prosesser i kroppen din.
  • Sink. Dette mineralet deltar i mange kjemiske reaksjoner i kroppen din og er viktig for generell helse.

Relaterte artikler:

Havregryn slanking

Hvor mange kalorier er det i havregrøt

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her