Hastighet på trening

0
353
Hastighet på trening
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Lær mer om hvordan du kan bruke løpekalkulator for å estimere hastighet på variert løpetrening med vekslende intensitet.

Fart når du trener løping

Hvilken fart du skal holde når du trener med lav, moderat og hard intensitet, er i stor grad bestemt av din aerobe kapasitet, eller evnen kroppen har til å forsyne muskulaturen med oksygenrikt blod. Et høyere oksygenopptak kan bidra til at du greier å holde en høyere fart ved en gitt intensitet. For at du enkelt skal kunne beregne fart ut fra tiden på en gitt distanse, kan du bruke en VDOT kalkulator som estimerer hastighet på trening ut fra ditt formnivå.

Bruke VDOT kalkulator for å finne hastighet på trening

En VDOT kalkulator lar deg legge inn kjente distanser og tiden du har brukt på disse distansene, og gir deg løpstider og hastighet på trening. Velg fanen ‘VDOT kalkulator i’ i RunCulator nedenfor og legg inn distansen du ønsker og tiden du brukte på distansen for å kalkulere. Under fanen ‘Hastighet på trening’ finner du hastighet på forskjellige typer løpstrening. Husk at denne hastigheten bør være i samsvar med intensiteten på treningen. Hvis du for eksempel skal trene på terskel, vil det vanligvis innebære en intensitet på 88-92 prosent av makspuls. Hvis det blir for hardt for deg å trene med denne intensiteten, går du ned på intensitet inntil du kan trene komfortabelt hardt.

RunCulator

Relaterte artikler:

RunCulator

Terskelfart for 10 km

Annonse fra ICEJubileumstilbud! Få 1.500 kr i rabatt på Apple Iphone!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her