Hastighet på trening for halvmaraton under 2 timer

0
153
Hastighet på trening for halvmaraton under 2 timer

Lær mer om med hvilken fart du kan trene for å løpe maraton under 2 timer, og hvordan du kan bruke SpurtTraining for enkelt å raskt beregne din hastighet på trening.

Trening for å løpe halvmaraton under 2 timer

Når du skal trene for å løpe halvmaraton under 2 timer, bør du trene variert med lav, moderat og noe hard intensitet. Det er viktig at intensiteten alltid er styrende for hvilken fart du holder, ikke omvendt. Det kan likevel være interessant å ha et estimat på hvilken fart du kan trene med, når du gjennomfører variert trening. Med SpurtTraining kan du enkelt beregne din treningshastigheter ved å legge inn distanse og med hvilken tid du har løpt eller skal løpe distansen på.

Finn hastighet på trening for halvmaraton under 2 timer

Kalkulatoren har som default lagt inn ‘21.097’ under distanse, og 2 timer under varighet på løp.

Fart på trening for halvmaraton under 2 timer

Resultatene under kalkulatoren gir deg en oversikt over trening, og med hvilken fart du kan gjennomføre treningen. Test ut for å være sikker på at den aktuelle farten er i samsvar med intensiteten du ønsker å trene med. Justere opp eller ned farten om nødvendig. Når du skal trene for å løpe halvmaraton under 2 timer kan du gjennomføre rolig løpetrening med fart på 6:34 per km. Tempotrening kan bli gjennomført med en fart på 5:29 per km. Terskeltrening og trening med maksimal intensitet kan bli gjennomført med en fart på henholdsvis 4:58 og 4:35, mens rolige langturer kan bli løpt med en intensitet på 7:23.

Hovedregelen er at trening med lav intensitet skal utgjøre hovedvekten av treningen din, så mye som 80 prosent av den ukentlige treningsmengden. I tabellen over vil det være trening med lav intensitet og langdistanseløping. Øvrig trening kan bli gjennomført med moderat til hard intensitet, med en hovedvekt på trening med moderat intensitet.

Relaterte artikler:

Trene med Karvonen kalkulator

SpurtRun