Hastighet på tredemølle

0
77
Hastighet på tredemølle

Lær mer om med hvilken hastighet du kan trene innenfor de forskjellige pulssonene når du trener løping på tredemølle.

Pulssoner og hastighet når du trener på tredemølle

En viktig fordel når du trener på tredemølle er at du kan trene med en konstant fart så lengde du ønsker det. Dette kan være effektiv trening for å trene deg opp i å holde en jevn fart over et lenger tidsrom. Med hvilken hastighet du skal trene på tredemølle bør alltid ses i sammenheng med hvilke pulssoner du skal trene innenfor.

Pulssoner når du trener på tredemølle

Du bør trene etter pulssoner når du gjennomfører trening på tredemølle. Pulssonene tar utgangspunkt i din makspuls, og den kan du enkelt finne ved å trekke alder fra 220 (220 – alder). Du kan også bruke SpurtVO2 for å finne din makspuls.

Legg inn hvilepuls og makspuls i Karvonen kalkulator for å beregne dine pulssoner. Hvilepulsen din finner du ved å ta pulsen før du står opp av senga om morgenen. Ta pulsen i 10 sekunder og multiplisere med 6.

Hvis du har en hvilepuls på 50 og en makspuls på 180, får du følgende pulssoner:

Pulssoner

Det er innenfor disse pulssonene du kan teste for finne ut med hvilken hastighet du kan ha når du trener på tredemølle. Etter hvert når du blir i bedre form, vil du oppleve at du kan holde en høyere hastighet på tredemøllen uten at du trener med høyere intensitet. Da er du på rett vei med treningen!

Relaterte artikler:

10 tips når du skal trene på tredemølle

Løping på tredemølle