Hastighet på rask gange

0
157
Hastighet på rask gange

Hastighet på rask gange. Lær mer om hva rask gange kan være og med hvilken hastighet du må gå for å få en bedre effekt på treningen.

Hva er rask gange

Rask gange er helt enkelt å gå i et høyere tempo. Du øker frekvensen på stegene, og hva som kan defineres som rask gang vil variere individuelt. Det vil blant annet variere med tanke på hvilket formnivå den enkelte er på. Det kan være interessant å vite noe om hvilken hastighet du går med ved en gitt intensitet, når du ønsker å få opp pulsen for å trene opp utholdenhet når du går turer.

I denne artikkelen vil lære mer om hvilken hastighet rask gange kan være for deg, og hvorfor intensiteten bør styrende for med hvilken fart du skal gå.

Beregne din hastighet på rask gange

Du trenger ikke nødvendigvis en pulsmåler med GPS for å måle din hastighet på rask gange. Du kan bruke SpurtCoach som raskt og enkelt kalkulerer din gjennomsnittshastighet per km, basert på tiden du bruker å gå og hvor langt du går. Legg inn tid og distanse og klikk for å beregne fart.

Ta utgangspunkt i en løype du kjenner distansen, og gå gjennomføre distansen i en høyere frekvens enn du vanligvis gjør når du går turer. Du skal bli andpusten, men ikke så sliten at du må gå ned mye på tempoet du holder. Bruk SpurtCoach og legg inn tid og distanse på turen du har gått.

SpurtCoach

Intensiteten bør være styrende for hastigheten ved rask gange

Dersom du ønsker å gjennomføre rask gange som gjør at du får høy puls, bør ikke pulsen være så høy at du begynner å produsere melkesyre i muskulaturen. Selv om dette sjelden er et problem når du går turer, kan du likevel få høy puls når du går, og da spesielt i motbakker. Dersom du ofte går turer med høy intensitet, kan det være en fordel å ha pulsmåler for å kontrollere med hvilken intensitet du går. Intensiteten bør som hovedregel være bestemmende for med hvilken hastighet på rask gange. Hastigheten vil uansett gå opp på samme intensitet når du blir i bedre form.

Hastighet på rask gange

Rask gange kan være en effektiv form for trening for deg som ønsker å gå og ikke løpe. Å trene rask gange i motbakker kan være tilnærmet like effektivt som å jogge, og det å gå er kan være mer skånsomt for beina enn å løpe.

Relaterte artikler:

Gå tur som trening

Ned i vekt uten slanking

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her