Hastighet på intervalltrening

0
171
Hastighet på intervalltrening

Lær mer om hvilken hastighet du kan ha når du trener intervaller, og hvordan du kan bruke en løpekalkulator for estimere hvilken fart du skal holde på intervalltreningen.

Fart når du trener intervaller

Det kan være utfordrende å vite hvilken fart du skal holde når du trener intervaller, og trener du intervall på grensen av hva du tåler, er det fort gjort å trene for hardt slik at du raskt får en opphopning av melkesyre og stivner. Med en VDOT kalkulator kan du estimere fart basert på tiden du greier å løpe en gitt distanse. Kalkulatoren nedenfor lar deg velge mellom 1500, 3000, 5000, 10000, 15 km, halvmaraton og maraton distanse. Når du har lagt inn tiden på den aktuelle distansen, får du forskjellige hastigheter på trening, deriblant intervalltrening.

Hvordan bruke VDOT kalkulator

Velg fanen ‘VDOT kalkulator’ i RunCulator nedenfor. Legg inn ønsket distanse, og tiden du brukte på distansen. Har du ikke en tid for den aktuelle distansen, kan du gjennomføre et testløp, i hvert fall for de kortere distansene opp mot 10000 meter. Under fanen ‘Hastighet på trening’ får forslag til hastighet på intervalltrening (artikkelen fortsetter under kalkulatoren).

RunCulator

Hvis du løper 5 km på 25 minutter, gir kalkulatoren deg forslag til hastighet på 400 meter intervall (1:56) og 1000 meter intervaller (4:54). Du må teste ut om disse hastighetene er i samsvar med en intensitet som skal ligge på 90-100 prosent av makspuls.

Relaterte artikler:

RunCulator

Hastighet på trening