Løpe seg ned i vekt med intervaller
Løpe seg ned i vekt med intervaller
14. oktober 2017
En halvtime løping hver dag
En halvtime løping hver dag
16. oktober 2017

Hard trening i kulde

Hard trening i kulde

Hard trening i kulde

Lær om hvilke forholdsregler du bør ta når du skal trene løping i kulde og hvor hardt du bør trene når gradestokken viser minusgrader.

Alle friske personer kan trygt trene løping i kaldt vær. Ut over det at mye hard trening i kaldt vær bør unngås, er det ikke noen risiko så lenge du klær deg godt.

Du kan fint trene løping selv om temperaturen går ned mot minus 20. Likevel, bør de som har astma eller hjerte- og lungesykdommer være forsiktige ekstra forsiktige.

Det er ikke lurt å trene for mye hardt når det er minusgrader, siden det kan irritere luftveiene og øke risikoen for astma og andre luftveissykdommer. Mengden luft du puster inn blir større når du trener hardt, slik at du får inn enda mer av den kalde luften.

Trene løping i kald luft

Siden kald luft som regel er tørr, kan mye hard trening føre til uttørking og nedkjøling av luftveiene. Det kan gi irritasjon og betennelsesreaksjoner i slimhinnene. Muskulaturen rundt luftveiene kan trekke seg sammen, slik at luftveiene blir trangere, og du kan få slimdannelse og hoste.

Ved gjentatt eksponering av kald luft, kan forandringene i luftveiene bli kroniske, og det kan være skadelig.

Forholdsregler du kan ta når du trener løping i kulde

Når du skal ut og trene løping når det er kaldt, er det visse forholdsregler du bør ta.

Astmatikere bør ta astmamedisinen før starter opp en treningsøkt i kulda. Vær forsiktig med å dekke til områder av kroppen som vil bli fuktige på grunn av svette og kondens når du trener, fordi dette øker risikoen for frostskader, blant annet hvis du dekker til ansiktet.

Minusgrader, kombinert med vind kan føre til frostskader. Ansiktet, ører, fingre og tær er utsatt. Når du trener løping i kulde, vil kroppen prioritere å varme opp indre organer, og kutter noe av blodgjennomstrømmingen til fingre og tær. Derfor må du kle deg godt for å unngå frostskader i disse områdene.

Kle deg varmt

Bruk alltid ull innerst når du trener løping i minusgrader. Ullen vil holde deg varm selv når den blir fuktig. På beina bør du vurdere å bruke noe annet enn løpetights. En treningsbukse som ikke er tettsittende vil isolere bedre siden det er luftlag mellom ullen og treningsbuksa. Unngå å bruke bomull, fordi den isolerer ikke når den blir våt. Bruk vindjakke for å beskytte mot kald vind.

Bruk hansker som er tilpasset temperaturen ute, og lue. Varmetapet er stort gjennom hodet, og lue er også viktig for å beskytte ørene mot frostskader.

Unngå å ha på for mye varme klær. Er du for varm, vil det føre til at du svetter enda mer, og du vil bli våt, som igjen vil føre til at kroppstemperaturen synker.

Bruk store løpesko

Bruk større sko, slik at det er de er store nok til å romme ullsokker. Husk at det er luftlaget mellom sokkene og skoene som isolerer og holder på varmen. Joggesko med membran kan stoppe vind, og på samme tid holde på varmen inne i skoene.

Konklusjon

Unngå å trene mye løping med hard intensitet når det er kaldere enn minus 15. uansett er dette trening du har mindre av, så det bør ikke være et problem for deg som løper. Å trene løping med lav intensitet, helt ned mot 20 minusgrader bør ikke være noe problem, dersom du ikke har astma eller hjerte- eller lungesykdommer.

Kle deg etter forholdene, og pass på at du ikke blir nedkjølt mens du er ute og løper. Sørg for å holde det gående gjennom hele treningsøkta. Kroppen trenger lengre tid på å bli varm når det er kaldt ute, så du må være nøye med å varme opp skikkelig i forkant, for å forebygge løpeskader.

Relaterte artikler:

Raskere restitusjon etter løpetrening

10 tips for å komme i gang med løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *