Hvordan trene etter forkjølelse
Hvordan trene etter forkjølelse
14. november 2018
Hvor høy puls når du trener rolig
Hvor høy puls når du trener rolig
14. november 2018

Hard trening etter forkjølelse

Hard trening etter forkjølelse

Stock.adobe.com

Hard trening etter forkjølelse

Hard trening etter forkjølelse. Lær mer om hvordan du skal gjenoppta trening med moderat til hard intensitet etter forkjølelse.

Trening med hard intensitet etter forkjølelse

Når du endelig er frisk igjen etter en forkjølelse vil du ofte føle deg pigg og motivert for å ta opp igjen trening med full styrke. Da er det viktig å huske på at kroppen i varierende grad er redusert etter en kortere eller lenger periode med sykdom, og du bør tenke nøye igjennom hvordan du vil gjenoppta trening med høyere intensitet.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du bør gjenoppta hard trening etter forkjølelse.

Rolig trening de første treningsøktene etter forkjølelse

De første treningsøktene du gjennomfører etter forkjølelse bør alltid være korte og rolige. Denne treningen kan være en forberedelse for kroppen for trening med høyere intensitet som kommer senere. Etter en rolig oppstart, bør du også vurdere å gjennomføre rolig trening den første uka etter forkjølelsen. I stedet for å gjennomføre trening med høyere intensitet, kan du ha fokus på å øke lengden på treningsøktene den første uka etter forkjølelse. Du har ingenting å tape på det, og husk at mesteparten av treningen du skal gjennomføre likevel skal være med lav intensitet. Ved å trene rolig den første uka, har du gitt kroppen de beste forutsetningene for å gjenoppta trening med hardere intensitet.

Hvordan trene med hard intensitet etter forkjølelse

Etter en kortere eller lenger periode med forkjølelse, vil kroppen i varierende grad være redusert. Det betyr at formen mest sannsynlig ikke er på samme nivå som før du ble forkjølet. Da sier fornuften at du bør ta det roligere når du trener intervall eller annen løpetrening med høyere intensitet. Dette er kanskje noe mange løpere overser, at kroppen ikke er klar for samme belastning som før du ble syk. Å trene med samme intensitet som du gjorde før du ble forkjølet, vil nesten alltid føre til en nedtur treningsmessig. Skulle du likevel greie det, vil det sannsynligvis koste mer enn det smaker, og vil antakelig også føre til at du trenger mye lenger restitusjon. Da er det bedre å trene med noe lavere intensitet, i tillegg til at du gjennomfører treningen progressivt.

Progressiv trening etter forkjølelse

Å gjennomføre progressiv trening med høyere intensitet etter forkjølelse, kan bidra til at kroppen får en gradvis tilvenning høyere belastning etter forkjølelsen. Dette er fornuftig når kroppen mest sannsynlig er redusert etter sykdom. Når du trener progressivt får du en jevnere fordeling med trening med lav, moderat og hard intensitet, og treningseffekten vil også bli bedre i og med at du disponerer kreftene mer riktig utover hele treningsøkta. Progressiv trening er også fornuftig med tanke på forebygging av skader.

Hard trening etter forkjølelse

Treningen du gjennomfører etter forkjølelse bør ikke bli gjennomført med for hard intensitet. Når du i varierende grad er redusert etter en forkjølelse, vil det uansett ikke være mye å hente, om noe, ved å gjennomføre hard løpetrening rett etter forkjølelse. Husk at mesteparten av treningen du skal gjennomføre, likevel skal være med lav intensitet. Ha det i minne når du ivrer etter å komme i gang med hard trening.

Relaterte artikler:

Hvordan trene etter forkjølelse

Trene med forkjølelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *