Basistrening for løping om vinteren
Basistrening for løping om vinteren
8. november 2017
Hvorfor løpetrening om vinteren er best
Hvorfor løpetrening om vinteren er best
9. november 2017

Hard løpetrening når det er kaldt

Hard løpetrening når det er kaldt

Hard løpetrening når det er kaldt

Hard løpetrening når det er kaldt. Lær hva som skjer med kroppen når det er kaldt, og hvor hard trening du kan gjennomføre når det er kaldt.

Trene løping når det er kaldt

Når det blir kaldere enn minus ti, kan det være at mange vegrer seg for å løpe ute. Det kan også være at det heller ikke er så fristende å gjennomføre hard løpetrening som intervaller eller annen trening med hard intensitet.

Men hvor bra er det å gjennomføre hard løpetrening når det er kaldt? I dette innlegget vil du lære mer om med hvilken intensitet du bør gjennomføre løping når det er kaldt ute.

Hva som skjer i kroppen når du trener i lave temperaturer

«Alt» vil trekke seg sammen når vi er ute i kulden, og det gjelder også blodårene som ligger ytterst ut mot huden. Blodomløpet blir dårligere, som kan bidra til at musklene får tilført mindre oksygen. Dårligere oksygentilførsel kan føre til at ytelsen ikke blir så bra, og produksjonen av melkesyre øker, slik at vi blir fortere stiv i muskulaturen.

Du kan motvirke dette ved å kle deg skikkelig, lag for lag, når du trener i kulden. Ha alltid et lag med ull innerst når du trener, og to lag med ull dersom kvikksølvet kryper lavere enn minus 10. Sørg for ha en løpejakke som er vindtett, men pustende som ytterste lag. Bruk en vintertights på beina. Du bør også ha ullsokker på føttene.

Laget med ull innerst sørger for at du er varm selv om det blir fuktig av svette, og vindjakken sørger for at en isende vind ikke trenger gjennom.

Kler du deg skikkelig når du skal trene løping om vinteren, unngår du nedkjøling, og at prestasjonene blir dårligere av den grunn.

Pass på at du ikke kler deg for varmt. En regel kan være at det føles som om du er litt for dårlig kledd når du løper ut. Etter oppvarmingen vil det regulere seg, og du holder en passende temperatur når du trener.

Kuldeastma

De som har astma, eller symptomer på astma, har dårligere kapasitet ved trening når det er lave temperaturer. Imidlertid viser studier at lungekapasiteten til de som har kuldeastma, ikke endrer seg i særlig grad ved trening i 15 minusgrader.

Løpetrening i lave temperaturer fører ofte til irriterte slimhinner, som kan bidra til at man lettere får infeksjoner. Er du forkjølet og trener i streng kulde, øker du sannsynligheten for at forkjølelsen sitter lenger i kroppen.

Kuldegrense for når du kan trene løping med hard intensitet

Det finnes vel egentlig ingen fasit for når det blir for kaldt til å trene løping. Vær oppmerksom på at den effektive temperaturen kan være enda lavere enn det som viser på gradestokken, dersom det er vind ute. Når det er minus 15 ute og laber bris, er den effektive temperaturen helt nede i minus 25.

Friske personer kan fint gjennomføre løping helt ned til minus 25, men dette må være løpetrening med lav intensitet. Også ved temperaturer rundt minus 15, bør intensiteten ikke være hardere enn moderat, og du bør ikke holde på for lenge i så lave temperaturer. Å puste inn store mengder kald luft over lenger tidsrom er ikke å anbefale.

Oppvarming når du trener løping i kulde

Oppvarming blir enda viktigere når du trener løping i streng kulde. Sannsynligheten for at muskulaturen ikke er skikkelig varm øker ved trening i kulde, og følgelig vil risikoen for skader også øke. Du bør forlenge tiden du varmer opp i forkant av trening med moderat til hard intensitet, avhengig av hvor kaldt ute. Pass på at du ikke stopper opp når du trener ute i kaldt vær, siden du kjøles ned fort.

Hard løpetrening når det er kaldt

Å gjennomføre hard løpetrening når det er kaldt, er ikke avgjørende for din formutvikling som løper. Vinteren er for de aller fleste løpere utenfor sesong, og trening med hard intensitet er som regel ikke avgjørende for dine prestasjoner som løper. Likevel, det er uproblematisk for friske personer å gjennomføre trening med hard intensitet, helt ned til minus 15. Blir det kaldere enn det, bør du ikke trene hardere enn med moderat intensitet.

Vinteren er en fin periode å gjennomføre basistrening, som er trening med lav til moderat intensitet. Ha heller fokus på bygge opp treningsvolum om vinteren, slik at du har et skikkelig treningsgrunnlag når våren kommer. Om våren kan du gjennomføre mer spesifikk løpetrening rettet mot distansen du trener for.

Relaterte artikler:

Grunnleggende basistrening for løpere

Skadeforebyggende trening for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *