Halvmaraton under 1.45 med kortintervall

0
96
Halvmaraton under 1.45 med kortintervall

Lær mer om hvordan du kan trene kortintervall for å bli raskere når du har som mål å løpe halvmaraton under 1.45.

Kortintervall for halvmaraton under 1.45

Kortintervall i denne sammenhengen kan være intervaller med en lengde på alt fra 200-400 meter eller 1-2 minutters varighet. Kortintervallene bør bli løpt progressivt ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Intensiteten kan gjerne være hard, men ikke hardere enn at du holder deg innenfor anaerob terskel. Kortintervaller kan du gjennomføre gjennom hele perioden du trener for halvmaraton under 1.45, med en hovedvekt i en tidligere fase av treningsprogrammet. Utover i treningsprogrammet kan du gradvis gå over til å trene mer langintervaller.

Hvordan trene kortintervall for halvmaraton under 1.45

Du kan trene kortintervall for halvmaraton på følgende måte:

  • Rolig oppvarming i 10-15 minutter. Avslutt med 2-3 raske stigningsløp
  • 10-15×30 sekunders kortintervall, med 30 sekunder pause mellom hvert intervall.
  • Jogge ned 10 minutter for jogge ned avslutningsvis

Selv om kortintervall ofte blir gjennomført med høy intensitet, er dette overkommelig trening for de aller fleste fordi intervallene er relativt korte. Ha som mål å ha en gradvis økning i antall repetisjoner, og variere med å trene kortintervall i kupert og flatt terreng.

Relaterte artikler:

Intervalltrening for halvmaraton under 1.45

Treningsprogram for å løpe halvmaraton under 1.45